Gå til hovedindhold

Yayoi Kusama

I UENDELIGHEDEN

17.9.2015 - 24.1.2016

Yayoi Kusama er en ener i den moderne kunst - helt sin egen, dybt original, umådeligt populær. Præsentationen af Kusamas livsværk på Louisiana var den første retrospektive udstilling af kunstnerens værk i Skandinavien - og blev også en historisk begivenhed i Louisiana-regi. Hele 340.721 gæster lagde vejen forbi Kusamas fascinerende uendeligheds-univers, og dermed blev udstillingen den tredjemest besøgte i museets historie.

Med base i Tokyo er Yayoi Kusama (f. 1929) i de seneste årtier blevet verdenskendt for sit univers af farvestrålende, vidt forgrenede mønstre, der dækker overfladerne på malerier og skulpturer og breder sig ud i hele rummet. Midt i dette grænseløse visuelle univers står Kusama selv, ofte iklædt mønstret tøj, der får hende til at gå i ét med sin kunst.

Udstillingen præsenterede værker fra mere end seks årtier og på tværs af de mange kunstneriske medier, Kusama har udfoldet sig i: fra billedkunst over performance og film til litteratur og design. Som den første retrospektive Kusama udstilling inddrog Louisiana også hendes interesse for mode og design. Dertil kunne man gså opleve flere væsentlige tidlige værker, som aldrig havde været vist, ældre og nyere installationer samt helt nye malerier, som den 86-årige Kusama havde udført specielt til Louisianas udstilling. 

C. L. Davids Fond og Samling støttede udstillingen på Louisiana.

I løbet af 2016 rejser udstillingen videre til Henie Onstad Kunstsenter, Oslo, Moderna Museet/ArkDes, Stockholm og endelig HAM – Helsinki Art Museum. Den skandinaviske turné støttes af Japan Foundation.

FRA SPIREN TIL KUSAMAS VERDEN - UDSTILLINGENS TEMAER

Udstillingen var både kronologisk og tematisk bygget op. Hele Kusamas karriere er knyttet sammen af gennemgående temaer og begreber, rummer samtidig bratte kunstneriske brud – når hun bliver færdig med noget, bryder hun løs og giver sig i kast med nye udtryksformer og rumligheder.

Det første tema, Spiren, viste tidlige tegninger og skitsebøger med naturmotiver, som Kusama skabte som selvlært kunstner i den japanske provins. De efterfølgende rum fokuserede på det banebrydende skifte i hendes værk, da hun i de sene 1950’ere emigrerede til USA og blev en del af New Yorks avantgardescene.

Det næste rum, Uendeligheden, rummede udvalgte malerier fra serien Infinity Nets, som blev Kusamas gennembrud i New York. I det efterfølgende rum, Ophobninger, kunne bløde, erotiserede møbel-skulpturer dækket af hundredevis af hvide, penislignende former ses. I modsætning til de dominerende strømninger i kunstnermiljøer i New York, hvor Kusama lærte kunstnere som Andy Warhol og Donald Judd at kende, var Kusamas værk forførende og kropsligt.

Det var i denne periode, hun udviklede de grundlæggende tematikker, som hun til stadighed kredser om: fantasier om uendelighed, svimlende psykologiske rum, man kan forsvinde i, og ønsket om at opløse jeg'et og lade sig opsluge af verden. 

Det næste rum, Polkaprikkernes Præstinde, udfoldede med bl.a. slideshows og sjældne, originale designobjekter, den udvidede praksis, som Kusama kastede sig ind i gennem anden halvdel af 1960'erne. Hun organiserede politiske protester, happenings og body-paint fester – og etablerede sit eget modedesign-firma, Kusama Fashion Insitute. Alt sammen flankeret af en lind strøm af pressemeddelelser, som både fungerede som marketing, kunstneriske programerklæringer og samfundssatire. Desuden viste hovedværker fra perioden, hvor Kusama som én af de første kunstnere udviklede installationsgenren. 

I begyndelsen af 1970'erne vendte Kusama tilbage til Japan - hvor hun siden 1977 har boet frivilligt på et psykiatrisk hospital. Det følgende rum, Kosmos, satte spot på den drejning, Kusamas værk tog op gennem 1980'erne. Her vendte naturmotiverne fra den tidligste periode tilbage, men i store malerier og skulpturer, hvor det syntetiske og det organiske stødte sammen i vilde sammensætninger. Disse værker har for en stor del aldrig har været vist uden for Japan.

Udstillingens sidste sektion, Kusamas verden, fokuserede på ideen om selvudslettelse i Kusamas samtidige værk gennem performancevideoer og rumlige installationer. Som noget særligt vistes værket Mirror Room (Pumpkin), en installation fra 1991 som blev vist på Venedigbiennalen i 1993 og var med til at give Kusama den status på den globale samtidskunstscene, som hun har i dag. Endelig præsenteredes værker fra den seneste maleriserie, My Eternal Soul, som Kusama fortløbende arbejder på.

OM YAYOI KUSAMAS VÆRKER & UENDELIGHEDEN

'I Uendeligheden' - hvad betyder det egentligt? Den retrospektive Yayoi Kusama-udstilling kredsede om kunstnerens fascination af 'uendeligheden' som et motiv, der løber gennem hele Kusamas kunstnerisk virke. Hør udstillingens kurator Marie Laurberg fortælle om Kusamas værker - fra de tidlige 'Infinity Net'-malerier til de ambitiøse installationer, hvis prikkede rum nærmest sluger beskueren.

KARRIERE I TO KAPITLER

Yayoi Kusama er født i Japan i 1929, og hendes karriere falder i "to store kapitler, interpunkteret af tyve års glemsel på kunstscenen," skriver Poul Erik Tøjner i sin bog 'Louisiana abc'. "Hun kommer til New York i 1960'erne og knokler ti år på at skabe sig et navn, en standing, et netværk og - et værk. Det lykkes..."

Læs hele kapitlet fra bogen her:

HELT SÆRLIGE LÅN & GENSYN 

Til udstillingen lykkedes det at skaffe værker og materiale, som sjældent eller aldrig før er blevet vist for Japan. Det inkluderede lån fra Kusamas personlige samling og egne arkiver og installationen Mirror Room (Pumpkin), som ellers aldrig har forladt Hara Museum i Japan. Et særligt scoop var det tidlige hovedværk Polka Dot Love Room (1967), som i anledning af Louisianas udstilling blev gennemgribende restaureret, så installationen kunne vises i sin helhed for første gang siden 1960’erne.

OM KÆRLIGHED OG FRED OG MODE OG GRÆSKAR...

I dette nye interview med Louisiana Channel, optaget i hendes studio i Tokyo, fortæller 86-årige Kusama om, hvordan længslen efter kærlighed og fred gennemsyrer hendes liv og værker. Hun taler om mode, sin mission som kunstner, kampen for en bedre verden og kærligheden til græskar "og deres sjove, menneskelige former" – samt om at have samme begejstring som var hun stadig et barn.

Kusama og moden

Udstillingen rummede også eksempler på Kusamas arbejde med mode og design. Her præsenteredes eksempler på hendes tidligste, unikke modedesign fra 1960’erne, hvor hun skabte mønstret avantgarde-tøj og kostumer med nær tilknytning til sine performances og happenings. Også nyere samarbejder var med, f.eks. en 1:1 gengivelse af en vinduesdekoration skabt til modehuset Louis Vuitton. Hermed indskriver Kusama sig i en større historie af avantgarde-kunstnere, der gennem tiderne har interesseret sig for udstillingsvinduets forførende rum.

ANMELDELSER

Børsen

"Fejende flot og vital udstilling på Louisiana...den er intet mindre end forrygende - fuld af farver, former og fantasi"

Weekendavisen

"Det er en virkelig interessant og flot udstilling med en enestående pionerkunstner."

Kristeligt Dagblad

"Yayoi Kusamas univers af prikker i uendelig gentagelse er både frodig ny kunst, en flugtvej fra den skræmmende tilværelse og et værn mod hendes skrøbelige sind. Fabelagtig og visuelt opulent udstilling – pragtfuld totaliscenesættelse..." 

POLITIKEN

"Et kunstnerisk univers, der i sjælden grad hænger sammen, i hvert fald i det retrospekt, som Louisiana leverer så formfuldent og forførende... man er simpelthen godt underholdt i Yayoi Kusamas verden, og der er så meget smæk på de rumlige effekter, at Louisianas sydfløj på sin vis føles mere uigenkendelig, end da Olafur Eliasson installerede en flodseng i den... udstillingen er en fryd at opleve."

Jyllands-Posten

"Udtrykket "en sansemæssig oplevelse" har vel aldrig været mere relevant end på dette psykedeliske farvebombardement af en udstilling på Louisiana."

Information

"Det er på alle måder en god og selvforglemmende oplevelse, der i en stram og kronologisk præsentation giver et smukt indblik i et enestående livsværk - som slet ikke er overstået."

Berlingske

"Yayoi Kusamas værker appellerer til hengivelsen med sine store billedrum, man kan synke ind i...Der er alvor bag løjerne, men også den grænseløst legende kvalitet i Yayoi Kusamas værk gør udstillingen seværdig"