Gå til hovedindhold

PICASSO KERAMIK

1.2.2018 - 27.5.2018

Louisiana markerer begyndelsen på sit 60 års jubilæumsår med en præsentation af Pablo Picassos originale keramiske arbejder. Med mere end 150 værker fra årene 1947-1964 er der tale om den første store udstilling i Skandinavien af en knap så kendt side af denne højt skattede kunstners virke.

I sommeren 1946 opholder Picasso sig i Golfe-Juan i Sydfrankrig. Sammen med en ven tager han til en keramikudstilling i Vallauris, et område kendt for sine mange keramiske værksteder. Den oplevelse bliver et vendepunkt for Picasso, der livet igennem søgte nye kunstneriske udfordringer i alle mulige slags materialer. Picasso kaster sig straks ud i eksperimenter med de forskellige keramiske materialer, oxider og glasurer, og det viser sig, at de keramiske processer og teknikker – specielt det uforudsigelige i selve brændingsprocessen, hvor særligt farverne er vanskelige at styre – virker som en stor og interessant udfordring for ham.

I 1948 får Picasso en fast plads i værkstedet Madoura og beslutter sig for at flytte permanent til Sydfrankrig. Den lysfyldte Middelhavsnatur, som i disse år definerer hans kunst, kommer også til at afspejle sig i de keramiske værker. Her producerer han – sideløbende med sine malerier, tegninger, skulpturer og grafiske arbejder – ca. 4.000 keramiske objekter. Nogle er bemalinger og bearbejdninger af tallerkener, kander og fade, som allerede var  i produktion på Madoura-værkstedet, andre er mere skulpturelle figurer, dyr, fauner og kvindefigurer, der vokser ud af Picassos fantasi, når det våde ler bliver formet.

Louisiana har gennem årene vist flere udstillinger med fokus på særlige perioder eller temaer i Pablo Picassos (1881-1973) samlede værk. Dette har været muligt takket været et fornemt samarbejde med Picasso-familien, og det er da også med stor støtte fra familien samt Picasso-museerne i henholdsvis Paris, Antibes og Barcelona, at det har været muligt at indsamle og sammensætte et bredt og tematisk udvalg af kunstnerens keramiske produktion.

Udstillingen støttes af Augustinus Fonden.