Gå til hovedindhold
 Adelard the Drowned, Master of the "Phantom", circa 1938-1939, oil on academy board, 27 7/8 x 22 in.  Collection of the Weisman Art Museum at the University of Minnesota, Minneapolis, MN. Bequest of Hudson D. Walker from the Ione and Hudson D. Walker Collection, 1978.21.236
Mont Saint-Victoire, 1927. Des Moines Art Center Permanent Collections; Gift of Mr. and Mrs. Fred Bohen, 1958.63
Two shells, 1928; Oil on canvas;  Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, DC.Gift of Joseph H. Hirshhorn, 1966

MARSDEN HARTLEY

19.9.2019 - 19.1.2020

Selv om Marsden Hartley kaldes for "Amerikas første store moderne maler i det 20 århundrede", har hans fascinerende skæbne, originale værk og rolle i kunsthistorien længe være overset. Nu præsenterer Louisiana ham på den første store, retrospektive udstilling i Europa i godt 60 år.

Amerikanske Marsden Hartley (1877-1943) var både maler og digter, og hans værk kan betragtes som en bro mellem europæisk og amerikansk modernisme. Hartley levede store dele af sit liv som nomade mellem Europa og USA, og disse rejser mundede ud i række dybt originale værkgrupper fra 1906 til 1943. Blandt disse tæller en serie abstrakte malerier skabt med udgangspunkt i militærsymboler fra Første Verdenskrigs rædsler, mennesketomme, næsten surreelle landskaber fra New Mexico og feminiserede figurmalerier af muskuløse arbejdsmænd.

Marsden Hartley udstillingen støttes generøst af Augustinus Fonden og Terra Foundation For American Art.

 

Før Første Verdenskrig deltog Marsden Hartley i Gertrude Steins berømte saloner i Paris, besøgte Wassily Kandinsky og Gabriele Münter i München, og Franz Marc inviterede ham til at vise hans mystiske billeder på den berømte udstilling Erster Deutscher Herbstsalon i Berlin i 1913 sammen med de øvrige medlemmer af Der Blaue Reiter.

Også i hjemlandet befandt Marsden Hartley sig blandt den kunstneriske elite. I New York var han i stald hos den berømte fotograf og fremsynede gallerist Alfred Stieglitz, der hjalp ham økonomisk på alle hans rejser og udbredte kendskabet til ham. På trods af den centrale placering i kunstlivet er Hartley forblevet en overset skikkelse i USA og en ukendt figur i Europa, måske på grund af værkets mangesidede karakter, der har gjort det svært at placere ham i kunsthistorien.

Louisianas udstilling er således den første retrospektive Hartley-udstilling i Europa i godt 60 år – og en af de største præsentationer af kunstnerens værk i det hele taget. Med over 110 malerier favner udstillingen hele kunstnerens virke, herunder også hans arbejde som digter og essayist. Som supplement til udstillingen vil en række nulevende malere bidrage med deres tanker om Hartleys værk i filmede interviews, blandt andre David Hockney, Sam McKinniss, Shara Hughes og David Salle.