Gå til hovedindhold
Mont Saint-Victoire, 1927. Des Moines Art Center Permanent Collections; Gift of Mr. and Mrs. Fred Bohen, 1958.63
Two shells, 1928; Oil on canvas;  Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, Washington, DC.Gift of Joseph H. Hirshhorn, 1966

MARSDEN HARTLEY

19.9.2019 - 19.1.2020

Selv om Marsden Hartley kaldes for "Amerikas første store moderne maler i det 20 århundrede", har hans fascinerende skæbne, originale værk og rolle i kunsthistorien længe være overset. Nu præsenterer Louisiana ham på den første store, retrospektive udstilling i Europa i godt 60 år.

Amerikanske Marsden Hartley (1877-1943) var både maler og digter, og hans værk kan betragtes som en bro mellem europæisk og amerikansk modernisme. Hartley levede store dele af sit liv som nomade mellem Europa og USA, og disse rejser mundede ud i række dybt originale værkgrupper fra 1906 til 1943. Blandt disse tæller en serie abstrakte malerier skabt med udgangspunkt i militærsymboler fra Første Verdenskrigs rædsler, mennesketomme, næsten surreelle landskaber fra New Mexico og feminiserede figurmalerier af muskuløse arbejdsmænd.

Marsden Hartley udstillingen støttes generøst af Augustinus Fonden og Terra Foundation For American Art.

 

Før Første Verdenskrig deltog Marsden Hartley i Gertrude Steins berømte saloner i Paris, besøgte Wassily Kandinsky og Gabriele Münter i München, og Franz Marc inviterede ham til at vise hans mystiske billeder på den berømte udstilling Erster Deutscher Herbstsalon i Berlin i 1913 sammen med de øvrige medlemmer af Der Blaue Reiter.

Også i hjemlandet befandt Marsden Hartley sig blandt den kunstneriske elite. I New York var han i stald hos den berømte fotograf og fremsynede gallerist Alfred Stieglitz, der hjalp ham økonomisk på alle hans rejser og udbredte kendskabet til ham. På trods af den centrale placering i kunstlivet er Hartley forblevet en overset skikkelse i USA og en ukendt figur i Europa, måske på grund af værkets mangesidede karakter, der har gjort det svært at placere ham i kunsthistorien.

Louisianas udstilling er således den første retrospektive Hartley-udstilling i Europa i godt 60 år – og en af de største præsentationer af kunstnerens værk i det hele taget. Med over 110 malerier favner udstillingen hele kunstnerens virke, herunder også hans arbejde som digter og essayist. 

7 kunstnere fortæller om Hartley 

Som en del af udstillingen vil en række nulevende kunstnere bidrage med deres tanker om Hartleys værk i filmede interviews. Se og hør David Hockney, Sam McKinniss, Shara Hughes, David Salle, Tal R, Karin Mamma Andersson & Dana Schutz fortælle om Hartley. 

Her får du en forsmag på de 7 interviews. 

ANMELDELSER

Kristeligt Dagblad

"En ædelsten af en udstilling, der funkler i sin mangfoldige og facetterede dybde. Uudgrundelig, inspirerende, fejende flot - her får man noget med hjem, der er svært at ryste af sig: ægthed, ukunstlet kunnen og menneskelighed."

Børsen

"Hartleys maleri var dyppet i mange malerpotter, og det kommer i den grad til udtryk på Louisianas interessante udstilling, som frem for alt vidner om en stor og meget ægte malerglæde."

Politiken

"Med udstillingen af værker af Marsden Hartley vover Louisiana virkelig pelsen. Udstillingen er Hartleys første i Danmark - og den første i Europa i 60 år, og den skal i den grad være velkommen som en nyhed og fornyelse."

Jyllands Posten

"Alle billeder emmer af følelsesmæssig intensitet. Hvor man med andre kunstnere kan fornemme en ren intellektuel nysgerrighed efter nye udtryk og stilarter, går Hartley all in uden følelsesmæssigt sikkerhedsnet og med en personlig palet..."

Weekendavisen

"Genfundet. Marsden Hartley fascinerer med sin besynderlige skønhed og forbløffende billeder. En drøm af en udstilling er realiseret, og tak for det."

Sydsvenskan

”Selve livet synes at blive filtreret gennem Hartleys værk – det er det bedste, Louisiana har lavet i mange år.”