Gå til hovedindhold

Gabriele Münter

3.5.2018 - 19.8.2018

Selvstændig, søgende, farverig, frigjort. På sommerens store udstilling toner den tyske maler Gabriele Münter helt frem i lyset og fri af rollen som "vedhæng" i den moderne kunsthistorie. Her får vi et helstøbt billede af hendes livsværk – hvoraf meget hidtil har været ukendt – og af hendes lange, mange-facetterede karriere.

Hidtil har den tyske maler Gabriele Münter (1877-1962) ikke optaget megen plads i kunsthistorien. Hendes værk er oftest blevet set og fortolket i sammenhæng med tysk ekspressionisme og tiden omkring kunstnergruppen ”Der Blaue Reiter” (1911-1914). Og så, måske ikke mindst, i relation til hendes forhold til og samarbejde med Wassily Kandinsky (1866-1944), den berømte russiske maler, der var hendes lærer, rejsekammerat og forlovede, men som endte med at svigte og forlade hende.

"Jeg var i manges øjne," noterer Münter i sin dagbog i 1926, "kun et unødigt vedhæng til Kandinsky. At en kvinde kan have et originalt og ægte talent og være et skabende menneske i egen ret, det glemmer man gerne.” Med denne udstilling – der er den første omfattende, retrospektive præsentation af hendes værk i flere årtier – ønsker Louisiana imidlertid at bidrage til, at Münters arbejde bliver set med et nyt og udvidet blik. Her udfoldes og åbnes der for nye facetter i Münters værk, og vi får indtryk af, hvor varieret, stilistisk komplekst og kunstnerisk selvstændigt, det i virkeligheden var.

Udstillingen er arrangeret i samarbejde med Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau og Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung i München.

Udstillingen støttes af C.L. Davids Fond og Samling, Konsul George Jorck & Hustru Emma Jorck's Fond samt Arne V. Schleschs Fond.

MANGE VÆRKER VISES FOR FØRSTE GANG

Gabriele Münter udstillingen kaster et nutidigt blik på kunstnerens værk, som præsenteres i tematiske sektioner – fra de klassiske genrer som portræt og landskab over interiør og abstraktion til hendes beskæftigelse med fremmede kulturer, folkekunst og børnetegninger.

Udstillingens omkring 130 værker dækker hele kunstnerens virkeperiode. En stor del af værkerne har hidtil været ukendte og præsenteres her for første gang, mens andre sidst er vist for flere årtier siden. Størstedelen af dem stammer fra Gabriele Münter- und Johannes Eichner-Stiftung i München, suppleret med sjældne lån fra museer i Europa og USA.

ÅBEN OG EKSPERIMENTERENDE

Inden Gabriele Münter begyndte at male, var hun allerede omkring 1900 begyndt at fotografere – første gang på en rejse til USA.

Med kameraet i hånden starter hun med at indfange og fastholde ”verden”, men snart begynder hun at male næsten dagligt og fortsætter den vej hele livet igennem.


Gabriele Münter var en åben og eksperimenterende
kunstner med et internationalt netværk og en omfattende udstillingsvirksomhed. Under 1. verdenskrig opholder hun sig i Stockholm og København, hvor hun i 1918 har sit kunstneriske gennembrud med sin første soloudstilling på Den Frie med 100 malerier, 20 glasmalerier, raderinger og vægmalerier.

I sin 60-årige kunstneriske karriere skaber hun over 2000 malerier, flere tusinde tegninger, akvareller, glasmalerier, grafiske blade og omkring 1200 fotografier, og i dag anses hun som en markant bidragyder til det 20. århundredes kunst.

Selv var Münter egentlig heller ikke i tvivl om sit eget værd. Som hun engang udtalte det: "Hvis der findes en forståelse af kunst, så vil mine værker komme til at hænge på alle store museer i verden."