Gå til hovedindhold

ACADEMY OF TAL R

20.5.2017 - 10.9.2017

Livets og kunstens veje og vildveje. Maleri, collager, tegninger, skulpturer. Ældre og helt nye værker. Og en stor installation skabt specielt til Louisianas sommerudstilling, hvor vi kom hele vejen rundt om den Tal R (f. 1967), der står midt i livet og en international karriere.

Siden 1990’erne har Tal R som en af de mest markante kunstnere i sin generation udstillet rundt om i verden, og hans kunst indgår i mange centrale samlinger. Gennem et overblik over hans virke de sidste tyve år og en serie nye værker, viste udstillingen, at Tal R fra starten har været fortæller med et særligt øje for oversete, skjulte og fortrængte rum i det moderne liv.

Alt, hvad der går imod ensretning,
har interesse for Tal R som en ressource for hans tænkning og fantasi. Der er ifølge kunstneren ingen lige vej frem gennem livet i forhold til kunstnerisk erkendelse og et personligt udtryk, og derfor var udstillingstitlen Academy of Tal R selvsagt en mild provokation.

Udstillingen var tilrettelagt af Louisiana i samarbejde med Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam og støttet af Beckett-Fonden, Lemvigh-Müller Fonden og The Merla Art Foundation.

BROGET BUKET AF ÆLDRE OG NYE VÆRKER

Tal R debuterede i museumsverdenen ved sin deltagelse i Louisiana-udstillingen i 'Ny kunst fra Danmark og Skåne’ i 1997. Academy of Tal R gav et righoldigt og historisk overblik over kunstnerens karriere i de tyve år, der er gået siden. Udstillingen blev vist i Store Sal, Søjlesal og hele Østfløjen og rummede malerier, tegninger, collager, kunstnerbøger og skulpturer fra hele perioden.

To markante nye værkgrupper, produceret specielt til udstillingen, vistes her for første gang: Den ene serie Habakuk består af otte meget store malerier med togvogne som motiv, hvorpå ordet Habakuk og et kolon er skrevet. Habakuk er et kælenavn, Tal R og hans søskende gav deres far i barndommen. Deaf Institute – et meget personligt og poetisk værk – består af 99 store tegnede og bemalede collager med ord, tegn og billedstumper, ophængt i en kæmpe labyrint i Store Sal.

ØJENKONTAKT MED MALERIET

"Hvis man kigger godt på mine malerier, så ligner de næsten alle sammen ansigter - der er altid noget, der kigger ud og igen. Jeg har altid tænkt, at man skal have øjenkontakt med hvert maleri.

Ligegyldigt hvor fladt, det er malet, skal du have en følelse af, at det ser tilbage på dig."

Tal R i interview med Louisiana Magasin

DOIG & RICHTER & TAL R — STÆRK TRILOGI

Denne præsentation af Tal R (f. 1967) kunne på flere måder ses som opfølgning til de store Louisiana-udstillinger i 2015 og 2016 med hhv Peter Doig (f. 1959) og Daniel Richter (f. 1962). De tre kunstnere kender hinanden og er alle tre figurative malere, der på forskellig vis fortæller historier fra og om vores samtid – og så har de alle tre et frigjort forhold til mediet maleri. Måske er det svært at sige lige præcis, hvorfor de egentlig er blevet malere, men det er de nu engang, og de maler på livet løs – tilsyneladende uanfægtet af den påstand om maleriets død, som netop prægede deres generation, da de var unge.

OM TAL R'S MALERIER

Louisiana Channel har gennem seks måneder fulgt Tal Rs arbejde med Habakuk - en ny serie kæmpemalerier af togvogne.

"At male er som at være i frit fald" — Tal R bliver interviewet af journalisten Martin Krasnik til Art Alive festivalen på Louisiana i 2016.

ANMELDELSER

Jyllands-Posten

"Tal R henrykker og forfører... man bliver charmeret. Og forløst og frigjort og underholdt og udfordret. Charmen kommer i første omgang som en rent fysisk reaktion. Tal R har (igen) gjort maleriet til noget sensuelt og, i nogle tilfælde, næsten orgiastisk."

Berlingske

"En opstillingsmæssigt særlig vellykket udstilling i udstillingen er et langstrakt rum med skulpturer. (...) Det er sådan et rum, der gerne måtte blive en permanent installation i et museum. Det er et rigtigt Wunderkammer. Det er magisk."

Politiken

"Louisiana har lavet en imponerende udstilling, der trækker linjer gennem Tal R's kunst fra de seneste tyve år, en udstilling, som de fleste af hans samtidige kollegaer kunne slå ihjel for at få mage til."

Kristeligt Dagblad

"...når man går ind i udstillingens mest magiske rum, en labyrint, hvor serien 'Døveinstituttet', som udgøres af 99 arbejder på papir, er hængt op..."

Børsen

"Louisiana fejrer Tal R's 50 år med stor og livsbekræftende udstilling, der viser et bombardement af farver og skaberglæde."

SKÅNSKA DAGBLADET

"Udstillingen formidler den sprudlende energi i Tal R's kunst, hvor ideerne synes at hvirvle lige så rigt og uforudsigeligt som i en snestorm."