Gå til hovedindhold

Samarbejder

Louisiana Learning samarbejder med flere skoler, gymnasier og organisationer omkring længerevarende forløb. Det giver mulighed for at arbejde i dybden og udvikle indholdet i fællesskab. I øjeblikket samarbejder Louisiana Learning med nedenstående partnere.

Vi hører gerne fra dig, hvis du har forslag til spændende fælles projekter.

På Louisiana producerer børnene rumlige elementer på deres byggefelt. Hvert felt har sin egen lokalplan, som dem virkelighedens arkitekter må forholde sig til, og samtidig bygger hver elev en helt særlig, personlig byggesten ind i rummene på byggefeltet.

ARKITEKTURENS FÆLLESSKABER
HUSKUNSTNERFORLØB 2018

Hvordan danner arkitekturen rammen om den måde, vi er sammen på? Hvem bestemmer, hvordan arkitekturen ser ud? Og hvad er forholdet mellem arkitektur, krop og landskab? Det er nogle af de spørgsmål elever fra fire 5. klasser på Langebjerg- skolen og Nivå Skole undersøger sammen med arkitekt, Ida Flarup og Louisianas kunstformidler.

Med Louisiana som case undersøger vi forholdet mellem arkitekturen,  os selv, naturen omkring os. Undervejs inddrager vi elementer fra arkitektens værktøjskasse som signaturtegning, grundplaner, materialeprøver, modelbyggeri, kortlægning, lokalplaner mm. Projektet leder frem til en udstilling på skolen, hvor elevernes byggegrunde vokser sammen til en fælles bevægelse gennem landskab og arkitektur.

 

Projektet er støttet af Statens Kunstfonds huskunstnerordning.

ARKITEKTURENS FÆLLESSKABER
INDTRYK FRA SAMARBEJDET

Vi starter med os selv: Kroppen. Børnene aftegner hinandens kroppe i kontur i en stor, fælles plantegning.  

Kroppene bliver til vilde uregerlige landskaber, der flytter ind som underlag på elevernes byggefelter.

Et særligt sted i landskabet vælges ud og bygges op som et landskabsrelief.

Eleverne henter inspiration i Louisianas arkitektur og samspil med landskabet, og de undersøger kunstværker, der arbejder med at koble arkitektur, kunst og natur. Her tegner eleverne Not Vitals House to Watch the Sunset, 2015

På Louisiana producerer børnene rumlige elementer på deres byggefelt. Hvert felt har sin egen lokalplan, som dem virkelighedens arkitekter må forholde sig til, og samtidig bygger hver elev en helt særlig, personlig byggesten ind i rummene på byggefeltet.

Eleverne arbejder med at skabe ruter, forbindelser og passager mellem deres byggefelter, igen med en række benspænd i form af direktiver fra kommunen i en fremtid, hvor der er jordskælv, forurening og sjældne frøer på spil.

Hvordan skal mit byggeri se ud i virkeligheden. Eleverne arbejder med at støbe materialeprøver og overvejer farver og overflader på deres byggesten.

Eleverne flytter selv ind i byggefeltet.

De skriver desuden fortællinger om deres landskaber og byggerier.

Til slut inviterer eleverne deres forældre, søskende og lærere til fernisering.

UNGAKADEMI PÅ LOUISIANA

Ungakademi er et tilbud til unge mellem 14 og 17 år, der har lyst til at arbejde med kunstneriske eksperimenter og processer, og som brænder for kunst. På Ungakademi 2018-19 tager vi på en rejse til vores nærmeste nabo i rummet på efterårets store udstilling MÅNEN og vi oplever store rumlige installationer, når den schweiziske video- og intallationskunstner Pippilotti Rist indtager Louisiana. Sammen med Louisianas kunstformidlere og gæstekunstnere kommer de unge til at gå i dybden med kunsten og kunsternes teknikker og materialer, bl.a. tegning, film, fotografi og maleri. Forløbet består desuden af en studietur til Kunstakademiet og gallerier i København, et afsluttende projekt samt udstilling på KulturStationen Humlebæk.

Vi mødes elleve gange i skoleåret 2018-19, og forløbet er gratis. UngAkademi er et samarbejde mellem Louisiana og UngFredensborg. Se program og information om ansøgning

UNGAKADEMI 2017-18
Fernisering og performativ tegneworkshop

Fernisering af UngAkademiets afsluttende udstilling på KulturStationen Humlebæk. De unge viste stolt værkerne frem.
Fotograf (hele serien fra udstillingen): Neel Andreasen.

Udstillingen præsenterede alt fra videoværker og rumlige installationer til kunstnerbøger, blæktegninger og skulpturer. Her er det Anna Studsgarths pop-up bog inspireret af kunsthistoriens klassikere.

Line Andreasens rumlige installation.

Isabella Bay Jørgensen og Leonora van Deurs har tegnet en los i stort format.

Den portugisiske kunstner, Samuel Silva, stod i november 2017 for workshoppen 'The body which leaves a trace' på Louisiana med fokus på tegnede eksperimenter. Første del af workshoppen bestod af individuelle eksperimenter. Her er et musikstykkes rytmer og lyde udgangspunkt for tegningen.

Fotograf (hele billedserien fra workshoppen): Samuel Silva.

Kroppen blev indrammet af en cirkel, tegnet med foden.

I anden del af workshoppen blev der skabt relationer. Et eksperiment bestod i at lade en anden person være ens egne hænder, der tegnede.

I tredje del af workshoppen handlede det om vores relation til samfundet, og der blev tegnet statements med udgangspunkt i aktuelle avisartikler. Der blev tegnet statements om temaer som homovielser i Australien, Trumps forhold til Kina og menneskets forhold til naturen.

Foto: Mike Kollöffel

Flygtningebørn på Louisiana
Med kunsten som rejsekammerat

Oplevelse, fordybelse og visualisering – siden 2006 har Louisiana inviteret flygtningebørn fra Røde Kors til gratis undervisningsforløb på museet. 

Projektleder Line Ali Chayder tilbyder at komme ud på jeres skole og give en introduktion og afholde en workshop med udgangspunkt i projektet.

FILM
TRAVELLING WITH ART

Flygtningeprojektet er blevet dokumenteret af Marc-Christoph Wagner fra teamet bag Louisiana Channel. Filmen følger et undervisningsforløb på museet med elever fra Center Anneberg. Her udforsker de kunsten og dens metoder sammen med museets projektleder Line Ali Chayder, og den viser, hvordan forskellige tegne- og collageøvelser åbner for muligheden for at udtrykke og fordybe sig.

Elever på Poul Gernes' pyramide. Foto: Henriette Kuhlman

NÅR KUNSTEN ÅBNER NYE VERDENER

Louisiana Learning samarbejder på tredje år med Team V på Grydemoseskolen i Espergærde, som er et specialafsnit for elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder – psykisk og ... 

... fysisk handicappede børn og unge. Her går ca. 70 børn og unge i alderen fra 6-16 år.
 
"For vores børn er det især vigtigt at se og opleve kunsten helt konkret. Eleverne har fået en totaloplevelse".
Martina, pædagog, Grydemoseskolen.
 
”Det har været fantastisk at se vores børn på Louisiana. Børnene har været meget nysgerrige og har udvist stor begejstring. Oplevelserne på Louisiana har tydeligvis inspireret børnene og bidraget til udviklingen af deres kreative sider. Vi har set sider af børnene, som vi ellers ikke oplever.”
Vibeke, afdelingsleder, Grydemoseskolen.
 
”Kunstformidlerne har formået at tilpasse undervisningen specielt til vores elevgruppe. Der blev udvalgt nogle få værker, som eleverne fik god tid til at fordybe sig i, snakke om og lade sig inspirere af.”
Anja, lærer, Grydemoseskolen. 
 
I 2015 havde vi i samarbejdet fokus på Yayoi Kusamas prikkede værker og tog afsæt i disse. I 2016 tog vi fat på Poul Gernes' striber og hans pyramide, som stod i Louisianas park. I efteråret 2017 har vi kigget nærmere på kroppen i kunsten og bl.a. hentet inspiration hos kunstnere som César, Alberto Giacometti og Rineke Dijkstra.

Helle Søndergaard, som er kunstformidler på Louisiana og tovholder på projektet, bidrager med en artikel til bogen "Specialdidaktik i teori og praksis" (red: Helga Borgbjerg Hansen og Brian Degn Mårtensson). Artiklen er skrevet i samarbejde med pædagog Martina Ernstberger fra Grydemoseskolen. Bogen udkom i foråret 2017 på Hans Reitzels Forlag og består af en samling af 21 artikler, der med hver sin forfatter forsøger at indkredse begrebet specialdidaktik. Folkeskolen.dk skrev om bogen "Generelt en glimrende grundbog til både grund- og videreuddannelser." Læs mere om bogen her.  

Kontakt Kunstformidler Helle Søndergaard for yderligere information eller hvis du har forslag til nye samarbejder på hso@louisiana.dk

INDTRYK FRA SAMARBEJDE MED GRYDEMOSESKOLEN

6.c Nordskolen, afd. Grundtvigsvej Foto: Alexander Menzel

EN UGE I KUNSTENS TEGN
LOUISIANA LEJRSKOLE 2018

"Vi har set en masse nyt og nok også noget andet kunst, end det vi kendte hjemmefra. Tak for en rigtig god oplevelse på Louisiana!"

Sådan lød det, da 7.c fra Nordskolen i Nykøbing Sj. bød velkommen til fernisering på deres Lejrskoleudstilling med skål og tale.

Foto: Alexander Menzel Foto: Alexander Menzel

En hel uge i september 2018 har vi haft besøg af klassen og arbejdet med kroppen i kunsten, vi har sammen været på Måne-rejse, og vi har bygget huse til fællesskaber.

Tusind tak for en sjov og lærerig uge i kunstens tegn!   

 

Louisiana Lejrskole handler om … 

  • Tid til at lære af kunstneriske eksperimenter og kreativitet
  • Tid til kunstoplevelser i verdensklasse
  • Tid til fælles fordybelse og undren
  • Tid til at arbejde på tværs af fagene
  • Tid til at tale om hvad billeder betyder i vores hverdag
  • Tid til dage ved vandet
  • Tid til gode grin

 

Se dato og program for Louisiana Lejrskole 2018 i vedhæftede pdf nederst.

Se tidligere år: LEJRSKOLE 2017 & 2016

TIDLIGERE LEJRSKOLER 2017 & 2016

”Det har været sjovt at være hos jer. Vi har lært mange ting og tør lidt mere nu.” En uges lejrskole i kunstens tegn er forbi. Louisiana Learning har haft fornøjelsen af at være sammen med 26 fantastiske elever fra 6. årgang på Ulfborg Skole i Vestjylland.
 

SE PROGRAM FOR 2017 HER

"Vi er børn af en betonby, men helt rigtigt er vi børn af vores forældre. Vores forældre kommer fra hele verden. Men vi har ikke selv set hele verden. Vi har lyst til verden". 7.x fra Herstedlund Skole i Albertslund besøgte Louisiana.

 
SE PROGRAM FOR 2016 HER

ÅBEN SKOLE

Louisiana Learning er med i netværket Skolen i Virkeligheden. Se og læs mere om Skolen i Virkeligheden her.

Og hør om Louisianas tilbud her.

TIDLIGERE PROJEKTER OG SAMARBEJDER

MED KUNSTEN I KUFFERTEN Internationalt seminar med afsæt i Louisianas forløb for asylsøgende børn og unge, Med kunsten som rejsekammerat. Seminaret satte fokus på, hvordan kunst kan skabe rum for fordybelse, styrke sociale relationer og være et afsæt for at fortælle sin egen historie. Læs program .

TURBINEGENERATION Samarbejde med TATE Modern med fokus på samtidskunsten, som blev udforsket af mere end 300 danske elever i perioden 2009-2012 i samarbejde med unge fra England, Holland og Portugal. Projektet affødte bl.a. en international summer camp på Louisiana i 2012. Læs mere om projektet her.

ART EXCHANGE Internationalt læringsprojekt i samarbejde med TATE Modern, London. Grundtanken er at udvikle nye metoder til at bruge kunsten i museernes samlinger tværfagligt og inspirere til international udveksling i forlængelse af kunsten.

ARKITEKTUREN OMKRING OS I efteråret 2015 deltog unge fra ni klasser i Fredensborg kommune - Endrupskolen i Fredenborg, Nivå skole, Humlebæk skole, Langebjergskolen og Kokkedal skole i et arkitekturprojekt støttet af Statens Kunstfond og udviklet i samarbejde med ARKI_LAB Se online udstilling fra projektet her.


GÅ TILBAGE TIL
LEARNINGS FORSIDE

LOUISIANA PÅ EGEN HÅND

Besøg Louisiana på egen hånd uden undervisning. Husk at melde jeres ankomst senest dagen før inden 14.00. PRIS: Kr. 125.
Ved uanmeldt besøg registrerer vi jeres oplysninger ved ankomst. PRIS: Kr. 175.
Skal besøget faktureres, bemærk administrationsgebyr: Kr. 125.

Kontakt os

I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I har projektuge, udvekslingsklasser eller ideer til et spændende samarbejde.

learning@louisiana.dk


PANDURO
er sponsor af materialer til Louisiana Learning