Gå til hovedindhold

Samarbejder

Louisiana Learning samarbejder med flere skoler, gymnasier og organisationer omkring længerevarende forløb. Det giver mulighed for at arbejde i dybden og udvikle indholdet i fællesskab. I øjeblikket samarbejder Louisiana Learning med nedenstående partnere. Vi hører gerne fra dig, hvis du har forslag til spændende fælles projekter.

Foto: Henriette Kuhlman, Grydemoseskolen

Når kunsten åbner nye verdener
Samarbejde med Grydemoseskolen

Louisiana Learning samarbejder med Team V på Grydemoseskolen i Espergærde, som er et specialafsnit for elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder – psykisk og fysisk handicappede børn og unge...

Foto: Henriette Kuhlman, Grydemoseskolen Foto: Henriette Kuhlman, Grydemoseskolen Foto: Henriette Kuhlman, Grydemoseskolen Foto: Henriette Kuhlman, Grydemoseskolen

... Her går ca. 70 børn og unge i alderen fra 6-16 år.

At opleve Kusamas forunderlige verdener i prikker og farver har været målet for alle elever, lærere og pædagoger fra Team V, der i november 2015 har besøgt Louisiana. Nogle af klasserne har været her flere gange, med fokus på forskellige dele af Kusamas kunst fra gang til gang. Nogle af klasserne har desuden været i Louisianas værksteder og bygget mini-installationer eller malet farverige malerier inspireret af Kusama.

Før eleverne besøgte Louisiana forberedte lærere og pædagoger sig gennem en aftenworkshop i Kusama-udstillingen med Louisiana Learning, som omvendt fik et større indblik i elevernes behov og interesser.

Efter intense dage på museet, arbejdede Team V videre på Kusama-inspirationen hjemme på skolen igen, hvor legepladsens nøgne træer blev klædt i prikker og et stort rødt og hvidt-prikket Kusama-inspireret rum får lov at fungere som et blivende rum. Der er blevet lavet græskar-hoveder i papmaché, et stort udendørs-maleri og alle elevernes prikkede ansigter har fået plads i et større kosmisk univers på én af glas-gangene på skolen.

Vi glæder os til sammen med Team V at tage på endnu en intens kunstrejse i efteråret 2016, hvor vi vil dykke ned i Poul Gernes' farvestrålende univers.   

"For vores børn er det især vigtigt at se og opleve kunsten helt konkret. Eleverne har fået en total-oplevelse".

Martina, pædagog, Grydemoseskolen.  


”Det har været fantastisk at se vores børn på Louisiana. Børnene har været meget nysgerrige og har udvist stor begejstring. Oplevelserne på Louisiana har tydeligvis inspireret børnene og bidraget til udviklingen af deres kreative sider. Vi har set sider af børnene, som vi ellers ikke oplever.”

Vibeke, afdelingsleder, Grydemoseskolen. 


”Kunstformidlerne har formået at tilpasse undervisningen specielt til vores elevgruppe. Der blev udvalgt nogle få værker, som eleverne fik god tid til at fordybe sig i, snakke om og lade sig inspirere af.”

Anja, lærer, Grydemoseskolen. 

NÅR KUNSTEN ÅBNER NYE VERDENER: 
INTENS KUNSTREJSE I POUL GERNES’ UNIVERS
EFTERÅR 2016

I oktober måned fik Louisiana Learning besøg af specialafsnittet Team V fra Grydemoseskolen i forbindelse med deres kunst-temauge. Ugen på Louisiana omhandlede den danske kunstner Poul Gernes, som var den aktuelle udstilling. Her handlede det om former, flag, klare farver og meget mere. Her ser vi 1A foran Poul Gernes’ Pyramide.

I løbet af ugen skulle børnene ikke kun opleve Poul Gernes’ kunst, men også prøve kræfter med selv at producere Gernes-inspirerede arbejder. Her er en elev i gang med at farvelægge én af Gernes’ Magnaprintblomster. 

I sammenhæng med Grydemoseskolens besøg var der blevet lavet ’sansematerialer’, så børnene kunne få lov til at opleve kunsten helt tæt på kroppen.

Her er vi med en elev på rundtur i verdens flag. Der kan komme meget underholdning ud af at teste sin geografividen i Poul Gernes’ flagbillede. 

Alle ombord! Her ses eleverne sammen med Gernes’ drømmeskib, hvor de gik på jagt efter klare farver og former med deres sølvpapirs-kikkerter. Nogle af eleverne spottede ret hurtigt Gernes’ flag med en vaffelis på, som var et forslag til det nye EF flag.

1F på tur igennem Gernes’ flagparade.

2A taler om Poul Gernes’ store fuldskæg. Mange af eleverne synes han var en ret sjov kunstner - især da de blev introduceret til Gernes’ selvportræt, som var et gipsaftryk af kunstnerens ”røv”.

Her hejser 6A deres fine flag efter et vellykket Poul Gernes flag-værksted. De klasser, som havde arrangeret 2-timers forløb, fik udover et besøg i udstillingen også lov til at skabe deres egne Gernes-inspirerede flag med stof og lim. 

Stribebilleder a la Gernes’ lotteristriber. Eleverne trækker tilfældige, farvede striber. Dog var der en lille stribe som ikke var tilfældig, og det var en stribe med elevernes egne øjne.  

6A er i fuld gang med at producere Poul Gernes-inspirerede billeder på skolen inspireret af deres besøg på Louisiana.

Foto: Mike Kollöffel

Flygtningebørn på Louisiana
Med kunsten som rejsekammerat

Oplevelse, fordybelse og visualisering – siden 2006 har Louisiana inviteret flygtningebørn fra Røde Kors til gratis undervisningsforløb på museet. 

LÆS MEGET MERE, SE TOOLKIT, FILM, PUBLIKATIONER OG BILLEDSERIER HER

FILM
TRAVELLING WITH ART

Flygtningeprojektet er blevet dokumenteret af Marc-Christoph Wagner fra teamet bag Louisiana Channel. Filmen følger et undervisningsforløb på museet med elever fra Center Anneberg. Her udforsker de kunsten og dens metoder sammen med museets projektleder Line Ali Chayder, og den viser, hvordan forskellige tegne- og collageøvelser åbner for muligheden for at udtrykke og fordybe sig.

ARKITEKTUREN OMKRING OS

Med ARKITEKTUREN OMKRING OS er det målet at give unge fra hhv. Endrupskolen, Nivå skole, Humlebæk skole, Langebjerg Skole og Kokkedal skole en større nysgerrighed og forståelse for de fysiske rammer i deres lokalområde. Projektet finder sted i efteråret 2015 som et samarbejde mellem Louisiana, skolerne og ARKI_LAB med støtte fra Statens Kunstfonds huskunstnerordning.

ONLINE UDSTILLING FRA PROJEKET

Democratic Spaces. Foto: Ben Smith.

Art Exchange
samarbejde med Tate

Lad dine elever teste kunstens eksperimenter og find nye måder at bruge kunsten på ved at udveksle med andre undervisere i et internationalt digitalt netværk.

ArtExchange er et internationalt læringsprojekt initieret af TATE, som har inviteret Louisiana til at være partner helt fra projektets tidlige start. 

Grundtanken er at udvikle nye metoder til at bruge kunsten i museernes samlinger tværfagligt og inspirere til international udveksling i forlængelse af kunsten. 

Udvekslingen kan foregå via platformen bpartexchange.tate.org.uk, hvor undervisere kan tilmelde sig nogle af de spændende digitale grupper fx med fokus på det arktiske eller den arabiske arkitektur og kultur. Henover oktober 2013 - marts 2014 fik Louisiana besøg af TATEs udsendte kunstner Albert Potrony til i alt seks workshops med unge fra Allerød Gymnasium og Københavns åbne Gymnasium. I fællesskab eksperimenterede de med udgangspunkt i aktuelle udstillinger, først Arktis og siden Det arabiske nu. De skabte ”uendelige” Arktiske landskaber ud fra almindelige materialer som plastikcharteks, papir og flamingo. De iscenesatte egne ekspeditionsfotografier og genskrev erobringshistorien fra et kvindeligt perspektiv. Med afsæt i udstillingen Det Arabiske nu nærmede eleverne sig emnet gennem spilbaserede lege til at teste demokratiets dilemmaer.

Er du lærer og har lyst til at vide mere og eventuelt indgå i et samarbejde, så skriv til Line Ali Chayder på lc@louisiana.dk

Demokrati på spil

Elever fra Allerød Gymnasium og Københavns Åbne Gymnasium udstiller på TATE. Eleverne har i samarbejde med kunsteren Albert Potrony udviklet et demokratispil på Louisiana, som de har opført live på TATE sammen med engelske elever. Live-opførelsen er en del af TATEs udstilling Reach Out i forbindelse med det internationale læringsprogram ART EXCHANGE.


TIDLIGERE PROJEKTER OG SAMARBEJDER:

Unge uledsagede asylansøgere sætter drager op på stranden foran Louisiana i forbindelse med projektet Med kunsten som rejsekammerat. Foto: Line Ali Chayder.

Internationalt seminar
Med kunsten i kufferten

ER AFHOLDT

Onsdag 22.4.2015, 9.30 – 16.15

Louisiana Learning inviterede til internationalt seminar med afsæt i museets forløb for asylsøgende børn og unge med kunsten som rejsekammerat.

Seminaret satte fokus på, hvordan kunst kan skabe rum for fordybelse, styrke sociale relationer og være et afsæt for at fortælle sin egen historie.

Louisianas formidlingsprojekt Med kunsten som rejsekammerat var seminarets udgangspunkt. Elever fra Røde Kors skoler har i særligt tilrettelagte forløb mødt kunsten og arbejdet med opgaver formuleret ud fra de værker, de har oplevet på museet. Mødet med kunsten og fordybelsen i materialerne har fungeret som socialt rum, refleksions- og frirum – et sted hvor bekymringer og problemer ikke har været udgangspunktet.

Seminaret henvendte sig til dig, der arbejder med sårbare grupper og er nysgerrig i forhold til, hvordan kunst kan inddrages, eller dig, der arbejder inden for kulturområdet og ønsker at invitere marginaliserede grupper indenfor.

INTERNATIONALT SEMINAR: MED KUNSTEN I KUFFERTEN

22.4.2015

Med kunsten som rejsekammerat. Oplæg om Louisianas forløb for asylsøgende børn og unge ved projektleder Line Ali Chayder.

Deltagerne til det internationale seminar.

Deltagerne sættes i gang med 'Gør-det-selv': eksempler på opgaver fra forløbet.

Deltagerne udstyres med blyanter, papir og bonruller.

Surround-tegning: Tegn det vigtigste, du ser i en halvbue omkring dig.

Brug hinanden som tegne-underlag

Der tegnes i én lang, ubrudt linje for panorama-effekt.

Den gamle villa og magnolietræet kommer med i panoramaet.

Superflex, Flooded McDonald's. Production still.

Undervisningsmateriale til
Flooded McDonald’s

I samarbejde med Det Danske Filminstitut har Louisiana udarbejdet et undervisningsmateriale til den danske kunstnergruppe Superflex og deres arbejde med det usædvanlige videoværk Flooded McDonald’s, som er en del af Louisianas samling. ...

Superflex, Flooded McDonald's. Film still.

...Undervisningsmaterialet er målrettet gymnasiet, HF, VUC, seminarier samt grundskolens 9.-10. klasse.

Materialet er tænkt som inspiration til at arbejde med kunstnergruppen Superflex’ kortfilm Flooded McDonalds’s (2008). Filmen varer 20 minutter og viser, hvordan en McDonald’s-restaurant langsomt oversvømmes. Der er inspiration til dels at arbejde med værket som film (dvs. kigge på indhold og æstetik) og dels som kunstinstallation. Der vil også blive lagt op til, at eleverne bruger filmen i deres egen kunstinstallation.

SE MATERIALET HER

Tal R: Adieu Interessant (silver), 2005-2008. Erhvervet med midler fra Beckett-Fonden.

Samtidskunst og den kunsteriske proces

Louisiana har i samarbejde med DR Undervisning udarbejdet et digitalt undervisningsmateriale, som tager fat på en håndfuld samtidskunstneres forskelligartede kunstneriske processer. I materialet kan du gennem filmklip og tekst kigge 10 samtidskunstnere over skulderen. 

SE MATERIALET HER

Turbinegeneration 2012

I 2012 afsluttede vi projektet Turbinegeneration - et samarbejde med TATE Modern - med en international summer camp for unge. 30 unge, i alderen 18-22 år, mødtes i august-måned på Louisianas første internationale summer camp. De unge er alle en del af netværket Turbinegeneration og kommer fra Danmark, England, Holland og Portugal.

Louisiana har deltaget i projektet Turbinegeneration siden 2009, og var initiativtager til en fælles international summer camp i 2012, der for første gang gav unge kunstelskere fra projektet mulighed for at møde hinanden in real life. Med denne summer camp fik kunstnere og kunstformidlere fra TATE (UK), Louisiana (DK), Stedelijk (Holland) og Serralves (Portugal) samtidig chancen for at følge hinandens praksis og udveksle erfaringer.

Det foregik på Louisiana, hvor deltagerne både oplevede museets samling og særudstillinger, men også kastede sig ud i egne eksperimenter med performance, fotografi og video i sparring med kunstnere fra England og Portugal. Deltagerne overnattede i de frodige omgivelser ved den økologiske gård Årstiderne i gåafstand fra museet, hvor der i bedste festival-stil blev der slået en teltlejr op, mens Årstidernes køkken sørgede for måltiderne

Denne summer camp er del af Turbinegeneration, et internationalt undervisningsprojekt under TATE Modern. Turbinegeneration sætter spot på samtidskunsten og forbinder via en social platform skoler, museer og andre kulturinstitutioner fra hele verden. Platformen har frem til nu haft omkring 85,000 besøgende fra 143 lande og heraf er 42 forskellige lande tilmeldte og aktive brugere af sitet. 

I projektperioden 2009-2012 har ca. 300 danske elever fra 5 forskellige gymnasier udforsket samtidskunstens greb og metoder i særligt tilrettelagte workshops på Louisiana ledet af TATE udsendte kunstner Albert Potrony. Turbineprojektet blev afsluttet i 2012, men på http://blog.tate.org.uk/turbinegeneration/ kan du læse mere om projektet og downloade undervisningsmaterialer, der giver gode ideer til, hvordan du kan inddrage kunstens eksperimenter i undervisningen.

Turbinegeneration 2010

Her fortæller Naomi Ellis fra Tate Modern, kunstner, Albert Patrony, samt en gruppe gymnasieelever om deres arbejde med kunsten i Turbinegeneration projektet.

Filmen er produceret i samarbejde mellem Tate Modern, London og Louisiana Museum for Moderne Kunst, Humlebæk.