Gå til hovedindhold
Tate, BP Art Exchange © Ben Smith

Med kunsten som rejsekammerat: Flygtningebørn på Louisiana

MED KUNSTEN SOM REJSEKAMMERAT er et undervisnings- og forskningsprojekt på Louisiana for flygtningebørn og unge fra Røde Kors skoler. I særligt tilrettelagte undervisningsforløb besøger de unge museet med deres lærere, for at opleve kunsten sammen og fordybe sig i dens metoder. Formålet er at skabe gode oplevelser, der styrker de unge socialt og sprogligt og bringer deres egne refleksioner i spil.

Louisianas Flygtningebørnprojekt er premieret af ICOM, The International Council of Museums, for Best Practice 2016

Foto: Ben Smith. In collaboration with BP Art Exchange.

OM PROJEKTET

Med kunsten som rejsekammerat hedder undervisnings- og forsknings projektet, der takket være støtte fra Ole Kirks og Knud Højgaards Fond, nu kan udvides så flere flygtningebørn og unge får mulighed for at møde kunsten. Formålet med de skræddersyede undervisningsforløb er at styrke børnenes selvtillid og give dem gode oplevelser i trygge rammer med mulighed for...

Haneen tegnede et kort over Palæstina, hvor hendes bedsteforældre er født. Den gule sti leder til Syrien, hvor hun er født. Foto: Line Ali Chayder. Muhammeds kort viser hans rejse op gennem Europa. Forskellige farver angiver de følelser han havde undervejs. Foto: Line Ali Chayder.

... fordybelse. Forløbene er tilrettelagt i samarbejde med børnenes lærere på Røde Kors skoler. 

Hver gruppe besøger Louisiana 6-7 gange, hvor de oplever og taler om kunsten og selv arbejder kreativt. De koncentrerede museumsbesøg understøttes med konkrete opgaver på skolen, hvor forløbets temaer foldes ud. Opgaverne er inspireret af de emner og teknikker, børnene skifter bekendtskab med på museet. Undervejs samler eleverne indtryk og tanker i en logbog og arbejder frem mod en fælles udstilling i deres klasse.

Kortlægning som metode til at fortolke verden
I maj 2016 havde Flygtningebørns projektet besøg af den vietnamesisk-amerikanske kunstner Tiffany Chung, som stod for en workshop for elever fra Røde Kors 10 klasses skole i Lynge. Inspireret af Chungs praksis tegnede eleverne kort, som reflekterede deres egne drømme og historier. Kortlægning blev brugt som en metode, hvorpå de unge kunne samle tankerne og dele det, de har oplevet. De unges kort vil i september indgå som del af Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger på SMK.  

Se Louisiana Channels interview med Tiffany Chung.

Tegning som metode til at tilegne sig verden spiller en vigtig rolle i undervisningen på Louisiana. For tegning gør det muligt at forholde sig til det, man ser, uden ord. Toolkittet Med Blyanten i baglommen præsenterer nogle af projektets tegneopgaver. Det er opgaver, der ikke kræver ikke det store udstyr for at gå i gang, blot lidt papir og en blyant, så er man klar. Toolkittet og den medfølgende lærervejledning, der introducerer til tankerne bag opgaverne, findes på dansk og engelsk.

I projektets begyndelse var børnene ofte fra 7-12 år, men gennem de senere år har Louisiana primært arbejdet med såkaldt uledsagede flygtningebørn på 15-18 år. Gennem mødet med kunsten får børnene støtte til udviklingen af deres sproglige færdigheder og koncentrationsevner. Og på museet får de unge mulighed for at træde ind i nye roller, der fokuserer på ressourcer fremfor begrænsninger. 

At give de unge mulighed for at styrke deres sociale netværk via opgaver, som lægger op til samarbejde og udveksling, er en vigtig komponent i undervisningsforløbet. Projektets grundide: at mødes omkring kunsten, er i efteråret 2015 udvidet til også at omfatte møder mellem danske gymnasieelever og unge flygtninge.  Det beskrives herunder under overskriften: "EFTERÅRSSKOLE: ASYLANSØGERE OG GYMNASIEELEVER OM AT HØRE TIL".

FILM
TRAVELLING WITH ART

Flygtningeprojektet er blevet dokumenteret af Marc-Christoph Wagner fra teamet bag Louisiana Channel. Filmen følger et undervisningsforløb på museet med elever fra Center Anneberg. Her udforsker de kunsten og dens metoder sammen med museets projektleder Line Ali Chayder, og den viser, hvordan forskellige tegne- og collageøvelser åbner for muligheden for at udtrykke og fordybe sig.

Travelling With Art - A LEARNING PROJECT FOR REFUGEE CHILDREN

PUBLIKATIONER
TRAVELLING WITH ART

Den internationale webpublikation TRAVELLING WITH ART – A LEARNING PROJECT FOR REFUGEE CHILDREN præsenterer erfaringerne fra Louisianas forskningsbaserede flygtningebørnsprojekt. Publikationen byder på bidrag af projektleder, Line Ali Chayder, projektets følgeforsker og antropolog ved Københavns Universitet, Zachary White, ...

... professor emerita ved Stanford Universitet, Shirley Brice Heath, kunstformidler på Louisiana, Mia Tine Bowden Christiansen, samt udtalelser fra Røde Kors lærere og de unge selv. Publikationen er på engelsk og rigt illustreret. 

Publikationen TRAVELLING WITH ART beskriver tankerne bag Louisianas undervisningsforløb for flygtningebørn og unge. Det handler om at undersøge, hvordan mødet med kunsten kan styrke denne særlige målgruppe og skabe et frirum. 

Har du lyst til at vide mere og eventuelt indgå i et samarbejde, så skriv til Line Ali Chayder på lc@louisiana.dk.

Med blyanten i baglommen, Louisiana MoMA, 2016

MED BLYANTEN I BAGLOMMEN

Med blyanten i baglommen er et opgavehæfte med tegneøvelser, der er udgivet i forbindelse med projektet Med kunsten som rejsekammerat, et undervisningsprojekt for asylsøgende børn og unge, som giver mulighed for at arbejde kreativt, inspireret af kunstens metoder og temaer.

Med blyanten i baglommen består af en samling små tegneøvelser, der prøver at fjerne fokus fra at opnå den perfekte skøntegning og i stedet fokuserer på at tegning kan være et redskab til at kaste sig ud i nye måder at se og samle verden på.  Øvelserne i hæftet kan bruges af alle, store som små, det eneste du har brug for er blyant og papir. Til opgavehæftet er knyttet en lærervejledning.

Tolkittet findes også i en engelsk version: 

 

Asylsøgende unge fra Jelling bruger kunsten som rejsekammerat, en uge på Louisiana.

I december fik Louisiana fornøjelsen af at lave kreative projekter med en gruppe asylsøgende unge fra Røde Kors skolen i Jelling. I undervisningsforløbet ”Med Kunsten som Rejsekammerat”, udfoldede eleverne sig i forskellige kreative opgaver, fra tegneøvelser til collager og akvarel. 

Det blev en fantastisk fin uge, med masser af refleksioner omkring, hvordan vi kan bruge kunsten og kunstens metoder til at kigge både indad og udad. Eleverne modtages med en tegneøvelse, hvor de 'ser i dybden' og tegner Kusamas græskar.

Eleverne tegner deres hænder i en lang streg uden at kigge på papiret. Bagefter fortæller de to og to hinanden om noget de interesserer sig for og tegner tingene sammen i en fælles tegning.

Pigerne oplever Kusamas værk "Gleaming Lights of the Souls” (2008).

Der arbejdes på livet løs med collageopgaven ”Min Egen Dør”. Opgaven går ud på at se døre i en mere abstrakt forstand, som indgange til ”Nye verdener”, på samme måde som man kan se kunsten.

På vej ned ad trappen i George Trakas' "Self Passage" (1986-89), i Louisianas park.

Formiddagsstemning på platformen i Trakas' værk ”Self Passage”, hvor eleverne tegner det de ser og mærker.

Surround-tegning i parken. En tegneøvelse hvor man tegner de vigtigste ting i omgivelserne uden at løfte blyanten fra papiret.

Eleverne tegner efter Asger Jorns billede ”Dobbeltansigtet” (1960) og skaber deres eget selvportræt inspireret af Jorns ekspressive udtryk. 

Tegning efter Jorns ”Dobbeltansigtet”.

En elev har farvelagt sin tegning fra opgaven ”På Stregtur”, som handler om at samle sine oplevelser i en tegning, og skriver nu et lille digt ved siden af.

EFTERÅRSSKOLE: ASYLANSØGERE OG GYMNASIEELEVER OM AT HØRE TIL
EFTERÅRET 2015

 

I midten af oktober mødtes en gruppe danske gymnasieelever med en gruppe unge asylansøgere på Louisiana. De danske elever havde taget ting med, der symboliserede fællesskab, sameksistens og det at høre til. De unge asylansøgere valgte deres favoritting ud og talte med dens ejermand om at høre til.
Billedkunstner, Albert Patrony, stod for workshoppen, der blev til som en del af Tate Moderns Art Exchange Program.

Salim, 17 og Mark, 17. 
Mark: "Salim holder en dansk julesang i hånden, og jeg står ved siden af. Jeg tog den her julesang med, fordi den symboliserer det danske fællesskab for mig."

Alex, 16 og Ammad, 18.

Ito, 17 og Camilla, 17. 
Camilla: "Jeg tog en medalje med til workshoppen. For mig repræsenterer medaljen sammenhold og tilhørsforhold, fordi den repræsenterer mig som en del af et hold, et fællesskab, hvor vi arbejder og kæmper sammen."

Marcus, 17 & Najeeb, 16.
Marcus: "Billedet viser Najeeb og jeg med min families stamtræ. Jeg tog det med til weorkshoppen, fordi jeg tror på, at det at forstå fortiden er vigtigt for at kunne forstå livet her og nu. Det får mig også til at føle, at jeg hører til et særligt sted."

Christine, 17 og Ali, 17.
Christine: "Jeg tog mit armbånd med til workshoppen på Louisiana. Jeg har fået armbåndet af min bedstemor, hvis mor gav det til hende, da hun var cirka på min alder. For mig symboliserer armbåndet det at høre til, mest fordi armbåndet er et arvestykke og 'hører til' min familie. Jeg kan godt lide at have det på, fordi det minder mig om, at jeg altid kan stole på min familie og det giver mig en følelse af at høre til."

Omid, 17, Markus, 16.

Louise, 17 og Mohammed, 17.

Ibrahim, 17 og Julius, 18.

besøg af unge uledsagede flygtninge fra Vipperød
foråret 2014

Udstilling i Bådhuset

En dør til verden: collager der kombinerer egne historier med Louisianas hemmelige steder

De unge drenge fra Afghanistan underviser i dragebygning

Mit eget museum! Minimuseer inspireret af Louisiana

Høj cigarføring: Parafraser inspireret af Philip Guston

Præsentation af et drømmehus med høje tårne, inspireret af udstillingen DET ARABISKE NU

besøg af Auderød Børneskole 2013/14

flygtningebørn på louisiana

Værk inspireret af  den kinesiske kunstner Ai Weiwei.

 

Et mobilt mini-museum.

Auderød Børneskole foran Ai Weiweis skulptur "Træer" (2009-10), som nu er stakket og på vej ud i verden.

Personlige collager inspireret af Louisianas udstilling ARKTIS.

Mobile mini-museer.

Stolte elever med mini-museerne, alle skabt med "opdagelsesrejsen" som overordnet tema. 

Collagetræer inspireret af Ai Weiweis "Træer". 

Personlige collager inspireret af Louisianas udstilling ARKTIS.