Gå til hovedindhold
Foto: Kim Hansen, Louisiana Museum of Modern Art
Foto: Kim Hansen. Louisiana Museum of Modern Art

Inspiration til undervisere

Når du bestiller et undervisningsforløb gennem Louisiana Learning, får du mulighed for at deltage gratis i vores fyraftensmøder sammen med en kollega. Her introducerer vi den aktuelle udstilling og udveksler ideer til undervisningen med hinanden. Ind imellem afholder Louisiana Learning desuden inspirationsdage, der stiller skarpt på spørgsmål som hvorfor er det vigtigt at sætte kunst på skemaet? Hvordan inddrages kunsten på tværs af fagene? Hvad er deltagende praksis? En chance for at få faglig opdatering.

Louise Bourgeois, “SPIDER” 1997. Collection The Easton Foundation. Foto: Frédéric Delpech. © The Easton Foundation / Licensed by Copydan.

BRUG KUNSTEN INSPIRATIONSDAG
LOUISE BOURGEOIS
15.11.2016

Louisiana Learning inviterer til BRUG KUNSTEN inspirationsdag for alle interesserede undervisere 15.11.2016 kl 9-16. Denne gang træder vi ind i sanselige og psykologisk højspændte rum med udgangspunkt i efterårets store udstilling: LOUISE BOURGEOIS. STRUCTURES OF EXISTENCE: THE CELLS.

Foto: Kim Hansen

INSPIRATIONSDAGE 2014-15 
Brug kunsten

Louisiana inviterede i 2014-15 til fire inspirationsdage for gymnasielærere. Målet var at diskutere muligheder for at inddrage kunst på tværs af fag. Hver gang præsenterede vi en praktisk og en teoretisk tilgang til dagens emne og har bl.a. haft besøg af professor i kreativitet, Lene Tanggaard, Anna Engberg fra Olafur Eliasson Studio og astrofysiker, Steen H. Hansen.

SE OPLÆG OG WORKSHOPS HER

Foto: Ben Smith

PUBLIKATION
BRUG KUNSTEN

Webpublikationen BRUG KUNSTEN - KUNSTNERISKE EKSPERIMENTER PÅ TVÆRS AF FAG samler alt det bedste fra BRUG KUNSTEN, 2014-15. Publikationen byder på argumenter for- og idéer til, hvordan kunst og kunstneriske processer kan spille en rolle på tværs af fag i gymnasiet... 

... De gode argumenter for at bruge kunsten leveres af fire teoretikere: 
Lektor i innovation, Lotte Darsø, bidrager med artiklen 'Innovationspædagogik og kreativitet'. 
Prof. Emerita, Shirley Brice Heath, har skrevet om 'Resiliens: Den største gave ved at lære gennem kunsten'.
Kunstner, kurator mm., Martha Fleming, folder et interdisciplinært perspektiv ud i 'Trædesten og tankestrømme'.
Professor i kreativitet, Lene Tanggaard, skriver om, hvordan 'Kreativitet kan læres'.

Sammen med praktiske workshops ved kunstnere og arkitekter samt lærernes idéer til konkrete undervisningsforløb giver de gode bud på, hvorfor og hvordan kunstens interdisciplinære og eksperimenterende karakter kan åbne for nye perspektiver i en lang række fag. 

FILM
BRUG KUNSTEN

Hvad er der kommet ud af fire BRUG KUNSTEN inspirationsdage med teoretiske oplæg, workshops, undervisningsforløb og diskussioner? I filmen har vi samlet nogle af de bedste inputs fra forskere, kunstnere, lærere og elever, som alle peger på, hvordan kunstens læringspotentiale rækker langt ud over dansk- og billedkunstfaget. Kamera: Fredrik Auster. Klipper: Frederik Højfeldt Nielsen.

BLIV INSPIRERET AF
POUL GERNES

Jeg kan ikke alene - vil du være med? spørger Poul Gernes. Se med i videoen her, hvor skolepigerne Vigga, Saga og Cecilia har leget med at overføre Gernes' stribede systemmalerier til neglene.

Det kan være, du kender nogen, der drømmer om en farvestrålende skolestart? Send os et foto af det flotte resultat på learning@louisiana.dk

FRA UNDERVISER TIL UNDERVISER 
GRIB IDEEN

6. klasserne i Dragør har ladet sig inspirere af Poul Gernes-udstillingen. 

De har skabt deres egne drømmeskibe, ladet med deres drømme for fremtiden. 

Drømmeskibene dekorerer i bedste Gernes-stil en plads i det offentlige rum – pladsen foran Dragør Biograf. 

Nordskolen i Nykøbing Sjælland har med inspiration i efterårets (2015) Yayoi Kusama-udstilling på Louisiana omdannet en 45 meter lang gang til et prikket kunstværk. Eleverne stansede, klippede og prikkede prikker på vægge, døre, gulve, lofter, køleskabe og møbler.

Opgaven var på forhånd ikke nem at tidsbestemme, men de 4½ time fløj afsted for de 4 klasser der var i gang. Resten af skolen og forældrene var inviteret til fernisering/afsløring af den velbevarede hemmelighed og mange gjorde store øjne.

Karise Efterskole har lavet en flot udstilling på skolen efter deres besøg på Louisiana med fokus på kunstnere i Louisianas samling. Et af rummene havde overskriften "Eksperimenterende Kunst", inspireret af Yayoi Kusama.

Der blev lavet Asger Jorn-inspirerede portrætter under overskriften ”Malerhjernerne”. 

Under overskriften ”Performance Kunst” blev der arbejdet med skyggeteater, kunst og skrot i det fri. 

Og der blev lavet nogle fantastiske cykler, selvfølgelig inspireret af skrotkunstneren på cykel, Henry Heerup.


TIDLIGERE SEMINARER:

Unge uledsagede asylansøgere sætter drager op på stranden foran Louisiana i forbindelse med projektet Med kunsten som rejsekammerat. Foto: Line Ali Chayder.

Internationalt seminar
Med kunsten i kufferten

ER AFHOLDT

Onsdag 22.4.2015, 9.30 – 16.15

Louisiana Learning inviterede til internationalt seminar med afsæt i museets forløb for asylsøgende børn og unge med kunsten som rejsekammerat.

Seminaret satte fokus på, hvordan kunst kan skabe rum for fordybelse, styrke sociale relationer og være et afsæt for at fortælle sin egen historie.

Louisianas formidlingsprojekt Med kunsten som rejsekammerat var seminarets udgangspunkt. Elever fra Røde Kors skoler har i særligt tilrettelagte forløb mødt kunsten og arbejdet med opgaver formuleret ud fra de værker, de har oplevet på museet. Mødet med kunsten og fordybelsen i materialerne har fungeret som socialt rum, refleksions- og frirum – et sted hvor bekymringer og problemer ikke har været udgangspunktet.

Seminaret henvendte sig til dig, der arbejder med sårbare grupper og er nysgerrig i forhold til, hvordan kunst kan inddrages, eller dig, der arbejder inden for kulturområdet og ønsker at invitere marginaliserede grupper indenfor.

Seminar 2013
Arktis

I samarbejde med Globale Gymnasier inviterede Louisiana til et seminar om ARKTIS den 23. oktober kl.10-15.30. Med afsæt i Louisianas ARKTIS-udstilling undersøgte vi, hvordan emnet udfoldede sig på tværs af fagene, og hvilke perspektiver, det åbner at kombinere oplevelser, tolkning og gengivelser fra videnskaben og kunsten.

Billeder fra ARKTIS seminar 2013

Internationalt Seminar 2012

Heldagsseminar om kunstformidling og deltagelse på Louisiana den 10. oktober 2012.
Seminaret var arrangeret med støtte fra Kulturstyrelsen. Fremmødet var imponerende med deltagere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Efterfølgende har mange vist interesse for at (gen-)se oplæggene, som vi her bringer som film.

SE OPLÆG FRA DAGEN