Gå til hovedindhold
Foto: Kim Hansen, Louisiana Museum of Modern Art
Foto: Kim Hansen. Louisiana Museum of Modern Art

Inspiration til undervisere

Når du bestiller et undervisningsforløb gennem Louisiana Learning, får du mulighed for at deltage gratis i vores fyraftensmøder sammen med en kollega. Her introducerer vi den aktuelle udstilling og udveksler ideer til undervisningen med hinanden. Ind imellem afholder Louisiana Learning desuden inspirationsdage, der stiller skarpt på spørgsmål som hvorfor er det vigtigt at sætte kunst på skemaet? Hvordan inddrages kunsten på tværs af fagene? Hvad er deltagende praksis? En chance for at få faglig opdatering.

3 GODE RÅD TIL JERES BESØG 

Få mest muligt ud af jeres besøg med klassen her på Louisiana og få bl.a. 3 gode råd med på vejen, når I går på opdagelse i kunsten.  
 
Forbered besøget ved at se denne korte intro-film sammen med din klasse, inden I tager på Louisiana.

5 kl. fra Ulfborg Skole i Vestjylland er de heldige vindere af Louisiana Lejrskole 2017.

LOUISIANA LEJRSKOLE
2017

”Det har været sjovt at være hos jer. Vi har lært mange ting og tør lidt mere nu.” En uges lejrskole i kunstens tegn er forbi. Louisiana Learning har haft fornøjelsen af at være sammen med 26 fantastiske elever fra 6. årgang på Ulfborg Skole i Vestjylland.

I foråret vandt klassen lejrskoleopholdet på ... 

... baggrund af deres fine ansøgning. Der er blevet arbejdet med performance, collager, skulpturer og arkitekturmodeller, og både elever og kunstformidlere er blevet gode minder rigere. Tak for besøget!

I ansøgningen skriver de bl.a.

Skolen ligger i et område, hvor børn ikke automatisk møder kunst og kultur i deres hverdag, og hvor det kan være svært at forestille sig, hvilke overvældende indtryk og tanker et besøg på Louisiana vil give, når man er et barn i 5. klasse.

5.a er en klasse med stor boglig spredning, som har glæde af at arbejde kreativt og innovativt. Mødet med kunsten vil bidrage til at øge deres samarbejdsevner, øge deres ordforråd, nuancere og udvikle sprog og forståelse for almenmenneskelige områder. 
(5. klasse, Ulfborg skole)

Heller ikke i år har det været en nem opgave at skulle finde én vinder mellem en masse gode ansøgninger. Her kommer et udpluk af vores favoritter:

Fællesskab
7.bk er en nydannet klasse, hvor eleverne kommer fra fem forskellige 6. klasser. Et lejrskoleophold vil kunne bringe eleverne meget tættere sammen og være med til at give eleverne den tryghed, der er så afgørende for, at maximal indlæring sker. 
(7.bk, Uglegårdsskolen)

Skabertrang
De unge mennesker er i sandhed fantastiske. De er nysgerrige, sjove og kreative. Men det er sjældent, at de unge mennesker får lov at udtrykke deres kreativitet i deres skole. Spørger man de unge mennesker, hvad de bedst kan lide at lave i skolen, svarer de entydigt: ’Noget kreativt. Noget hvor vi skal lave noget!’ De er gode til at få idéer og gode til at se det sjove og forunderlige i billedkunst og skulpturer. Det er som om de unge menneskers horisont skriger efter at blive udvidet. 
(7. klasse, Blågård Skole)

Udsyn
Vestjylland kalder, men vi kommer ikke ind med 4-toget! 7.s på Vinderup Realskole er klar til at indtage Louisiana. Storm og sand og impressionisme er ikke hele palletten i kunstens verden. Vi starter alle et sted, men det kunne være fantastisk at få en fælles reference til arbejdet med kunst. Den store verdens kunst og mangfoldighed kunne inspirere og give stof til eftertanke på en skole i Midt- og Vestjylland, hvor Hjerl Hedes levendegørelse er trækplaster.
(7.s på Vinderup Realskole)

Verdensklasse
Det er tid til at sætte endnu mere kunst på skoleskemaet i 2.D - en klasse, der selvom de til sommer kun går i 3. klasse vil vokse af at få endnu flere og nye perspektiver på billedkunstfaget. Det er tid til, at vores VERDENSKLASSE får lov til at få kunstoplevelser i verdensklasse! 
(2.d, Hornslet Skole)

Fra drøm til virkelighed
Så hver nat drømmer de søde elever og deres søde læremestre om, at en tur med gode grin, kunst på dagsordenen, kunstneriske eksperimenter og kunstoplevelser i verdensklasse vil blive til virkelighed, så de kan leve lykkeligt til deres skoledages ende.
(4. årgang, Sundbyøster Skole)

Dato for lejrskoleopholdet: 28.8-1.9.2017.
Læs mere om lejrskoleopholdet i programmet nedenfor.

Louisiana står for gratis undervisning og workshops hver dag på museet og Nordsjællands bedst beliggende vandrerhjem, Helsingør Vandrerhjem, sørger for overnatningen.

Fire dage på Louisiana med fokus på kunst, arkitektur og kreativitet.

  • Tid til fælles fordybelse og undren
  • Tid til nye perspektiver på tværs af fagene
  • Tid til at sætte kunst på skemaet
7.x viser glade deres versioner af Poul Gernes-flag frem. Foto: Frederik Højfeldt Nielsen

LOUISIANA LEJRSKOLE
2016

Tid til fælles kunstoplevelser, eksperimenter og fordybelse. Det var nogle af ingredienserne i Louisiana lejrskole, som løb af stablen for første gang i slutningen af august. 7.x fra Herstedlund Skole i Albertslund besøgte Louisiana over fire dage... 

og afprøvede, hvad det vil sige at holde lejrskole i kunstens tegn. Med lejrskolen ville vi åbne for at flere elever kan møde kunst fra hele verden på Louisiana – også selv om der er mange km til museet og det er blevet sværere for mange skoler at tage på lejrskole. Desuden ville vi udbygge vores erfaringer med længerevarende forløb. Læs om mulighederne for faglig fordybelse i et længerevarende forløb her. 

Stort tillykke til 7.X fra Herstedlund, som vandt Louisiana Lejrskole 2016.
K
lassen skrev en fælles begrundelse, som rørte os på flere planer. De skriver bl.a.:

"Vi er børn af en betonby, men helt rigtigt er vi børn af vores forældre. Vores forældre kommer fra hele verden. Men vi har ikke selv set hele verden. Vi har lyst til verden. Egentlig har vi ikke set så meget af Danmark, så derfor kunne vi rigtig godt tænke os at komme væk fra Københavns Vestegn … Vi har brug for minder, som knytter os sammen som en klasse. Vi har brug for at kunne kigge tilbage og grine og mindes dengang, vi var i Helsingør og hoppe i vandet. Dengang vi lavede skøre eksperimenter på Louisiana….. Tænk hvor meget vi kunne lære vores familier og venner om det at være på kunstmuseum, eller bare om det at være væk hjemmefra". 

Det har som sagt været svært at skulle finde én vinder mellem en masse gode ansøgninger. Her kommer et udpluk af vores favoritter:

Dedikerede elever
"Vi er en kunstinteresseret klasse! Vi vil gerne lære mere og programmet lyder vildt fedt. Vi er ved at løbe tør for kunstmuligheder i nærområdet" (Flora og Julie, på vegne af 8.B Østerhåbskole, Horsens)

Desperate elever
"Vi har ikke været ude af kommunen siden vi blev født på Holbæk Hospital. Hjælp os væk fra 'landskabet, lyset og livet!' eller som vi kalder det – 'kartoflerne, konkurserne og kedsomheden'" (7.x Odsherred)

Kærlige elever
"Jeg synes, at det er min klasse der fortjener at vinde det lejrskoleophold. For jeg har verdens bedste klasse. Louisiana er et sted, hvor jeg kobler af og er mig selv…. jeg vil gerne vise min klasse, hvor fantastisk Louisiana er. Og hvad stedet betyder for mig" (Matilde Hommelgaard Schleisner, 6. klasse Ølstykke)

Poetiske elever
”Der var engang en rigtig sød og dejlig klasse. Klassen gik på Hyltebjerg i grønne Vanløse, og der havde de befundet sig i 7 somre og vintre. Den søde og dejlige klasse glædede sig utroligt meget til det blev deres tur til at komme på lejrtur. Desværre for den søde og dejlige klasse så lavede skolen reglerne om ….  Nu sidder den søde og dejlige klasse efter 7 somre og sukker efter den tur, de aldrig fik… I kan være med til at give eventyret en lykkelig slutning”. 

”Min skole er en firkant af grå beton. En firkant med en kedelig facon. På Louisiana ka’ de fortælle – det vil jeg håbe, om arkitekten var god eller bare en tåbe. Derfor vil vi gerne til museet vandre. Derfor skal vi vinde og ikke de andre!" (Hannah, 4 kl. Atheneskolen, Søborg)

Engagerede lærere
"I 4. klasse på Taarbæk Skole elsker de at arbejde med det kreative element. Det gør noget helt særligt ved sammenholdet og eleverne ser pludselig hinanden i nogle andre roller, end de er vant til. Den fagligt svage elev kan pludselig vise sig at være den stærkeste i denne kontekst" (4.kl. Tårbæk Skole)

"Jeg var ikke et sekund i tvivl om at jeg skulle sende en ansøgning afsted i håbet om at få muligheden for at vinde et ophold til min fantastiske 6. klasse, som jeg har haft siden 4. klasse... som afslutning på 3 gode år" (Julie Ritmann, 6 kl. Hampelandskolen i Ølstykke) 

"Hvorfor er det nu lige 1.A, som skal vinde lejrskoleopholdet? Jeg har kendt dem i ½ år og hvilken glæde. Det er de mest fantastiske børn, jeg længe har mødt " (Pia Ankjær Christiansen, Fredensborg Skole)

Opbakkende og søde forældre
"Vi synes 2.H har fortjent en lejrskole på Louisiana. Fordi de er en gruppe børn, som er utroligt gode til at sætte sig og bruge deres hoveder, deres hænder og deres kreative sider" (Frederiksværk)

Dato for lejrskoleopholdet: 29.8-2.9.2016.
Læs mere om lejrskoleopholdet i programmet nedenfor.

Louisiana Lejrskole er…

Tid til kunstoplevelser i verdensklasse
Tid til fælles fordybelse og undren
Tid til nye perspektiver på tværs af fagene
Tid til at sætte kunst på skemaet
Tid til at lære af kunstneriske eksperimenter og kreativitet
Tid til at forstå billed-bombardementet i vores hverdag
Tid til dage ved vandet
Tid til gode grin

Foto: Kim Hansen

INSPIRATIONSDAGE 2014-15 
Brug kunsten

Louisiana inviterede i 2014-15 til fire inspirationsdage for gymnasielærere. Målet var at diskutere muligheder for at inddrage kunst på tværs af fag. Hver gang præsenterede vi en praktisk og en teoretisk tilgang til dagens emne og har bl.a. haft besøg af professor i kreativitet, Lene Tanggaard, Anna Engberg fra Olafur Eliasson Studio og astrofysiker, Steen H. Hansen.

SE OPLÆG OG WORKSHOPS HER

Foto: Ben Smith

PUBLIKATION
BRUG KUNSTEN

Webpublikationen BRUG KUNSTEN - KUNSTNERISKE EKSPERIMENTER PÅ TVÆRS AF FAG samler forskning fra forløbet BRUG KUNSTEN 2014/2015 omkring inddragelse af kunst og kunstneriske processer på tværs af fag i gymnasiet, og det potentiale kunsten rummer ift. elevernes faglige udvikling.

Webpublikationen BRUG KUNSTEN - KUNSTNERISKE EKSPERIMENTER PÅ TVÆRS AF FAG byder på argumenter for- og idéer til, hvordan kunst og kunstneriske processer kan spille en rolle på tværs af fag i gymnasiet. De gode argumenter for at bruge kunsten leveres af fire teoretikere: 

  • Lektor i innovation, Lotte Darsø, bidrager med artiklen 'Innovationspædagogik og kreativitet'. 
  • Prof. Emerita, Shirley Brice Heath, har skrevet om 'Resiliens: Den største gave ved at lære gennem kunsten'.
  • Kunstner, kurator mm., Martha Fleming, folder et interdisciplinært perspektiv ud i 'Trædesten og tankestrømme'.
  • Professor i kreativitet, Lene Tanggaard, skriver om, hvordan 'Kreativitet kan læres'.

Sammen med praktiske workshops ved kunstnere og arkitekter samt lærernes idéer til konkrete undervisningsforløb giver de gode bud på, hvorfor og hvordan kunstens interdisciplinære og eksperimenterende karakter kan åbne for nye perspektiver i en lang række fag. 

FILM
BRUG KUNSTEN

Hvad er der kommet ud af fire BRUG KUNSTEN inspirationsdage med teoretiske oplæg, workshops, undervisningsforløb og diskussioner? I filmen har vi samlet nogle af de bedste inputs fra forskere, kunstnere, lærere og elever, som alle peger på, hvordan kunstens læringspotentiale rækker langt ud over dansk- og billedkunstfaget. Kamera: Fredrik Auster. Klipper: Frederik Højfeldt Nielsen.

BLIV INSPIRERET AF
POUL GERNES

Jeg kan ikke alene - vil du være med? spørger Poul Gernes. Se med i videoen her, hvor skolepigerne Vigga, Saga og Cecilia har leget med at overføre Gernes' stribede systemmalerier til neglene.

Det kan være, du kender nogen, der drømmer om en farvestrålende skolestart? Send os et foto af det flotte resultat på learning@louisiana.dk

FRA UNDERVISER TIL UNDERVISER 
GRIB IDEEN

6. klasserne i Dragør har ladet sig inspirere af Poul Gernes-udstillingen. 

De har skabt deres egne drømmeskibe, ladet med deres drømme for fremtiden. 

Drømmeskibene dekorerer i bedste Gernes-stil en plads i det offentlige rum – pladsen foran Dragør Biograf. 

Nordskolen i Nykøbing Sjælland har med inspiration i efterårets (2015) Yayoi Kusama-udstilling på Louisiana omdannet en 45 meter lang gang til et prikket kunstværk. Eleverne stansede, klippede og prikkede prikker på vægge, døre, gulve, lofter, køleskabe og møbler.

Opgaven var på forhånd ikke nem at tidsbestemme, men de 4½ time fløj afsted for de 4 klasser der var i gang. Resten af skolen og forældrene var inviteret til fernisering/afsløring af den velbevarede hemmelighed og mange gjorde store øjne.

Karise Efterskole har lavet en flot udstilling på skolen efter deres besøg på Louisiana med fokus på kunstnere i Louisianas samling. Et af rummene havde overskriften "Eksperimenterende Kunst", inspireret af Yayoi Kusama.

Der blev lavet Asger Jorn-inspirerede portrætter under overskriften ”Malerhjernerne”. 

Under overskriften ”Performance Kunst” blev der arbejdet med skyggeteater, kunst og skrot i det fri. 

Og der blev lavet nogle fantastiske cykler, selvfølgelig inspireret af skrotkunstneren på cykel, Henry Heerup.


TIDLIGERE SEMINARER:

Unge uledsagede asylansøgere sætter drager op på stranden foran Louisiana i forbindelse med projektet Med kunsten som rejsekammerat. Foto: Line Ali Chayder.

Internationalt seminar
Med kunsten i kufferten

ER AFHOLDT

Onsdag 22.4.2015, 9.30 – 16.15

Louisiana Learning inviterede til internationalt seminar med afsæt i museets forløb for asylsøgende børn og unge med kunsten som rejsekammerat.

Seminaret satte fokus på, hvordan kunst kan skabe rum for fordybelse, styrke sociale relationer og være et afsæt for at fortælle sin egen historie.

Louisianas formidlingsprojekt Med kunsten som rejsekammerat var seminarets udgangspunkt. Elever fra Røde Kors skoler har i særligt tilrettelagte forløb mødt kunsten og arbejdet med opgaver formuleret ud fra de værker, de har oplevet på museet. Mødet med kunsten og fordybelsen i materialerne har fungeret som socialt rum, refleksions- og frirum – et sted hvor bekymringer og problemer ikke har været udgangspunktet.

Seminaret henvendte sig til dig, der arbejder med sårbare grupper og er nysgerrig i forhold til, hvordan kunst kan inddrages, eller dig, der arbejder inden for kulturområdet og ønsker at invitere marginaliserede grupper indenfor.

Seminar 2013
Arktis

I samarbejde med Globale Gymnasier inviterede Louisiana til et seminar om ARKTIS den 23. oktober kl.10-15.30. Med afsæt i Louisianas ARKTIS-udstilling undersøgte vi, hvordan emnet udfoldede sig på tværs af fagene, og hvilke perspektiver, det åbner at kombinere oplevelser, tolkning og gengivelser fra videnskaben og kunsten.

Billeder fra ARKTIS seminar 2013

Internationalt Seminar 2012

Heldagsseminar om kunstformidling og deltagelse på Louisiana den 10. oktober 2012.
Seminaret var arrangeret med støtte fra Kulturstyrelsen. Fremmødet var imponerende med deltagere fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Efterfølgende har mange vist interesse for at (gen-)se oplæggene, som vi her bringer som film.

SE OPLÆG FRA DAGEN