Gå til hovedindhold
Foto: Frederik Højfeldt Nielsen
Foto: Frederik Højfeldt Nielsen
Foto: Frederik Højfeldt Nielsen
Foto: Frederik Højfeldt Nielsen

Grundskole

LOUISIANA LEARNING tilbyder undervisning til klasser fra 2. klasse og op efter. Besøg museet i 1 eller 2-timers undervisningsforløb eller kom på egen hånd. Før og efter besøget kan du benytte dig af vores gratis undervisningsmaterialer til at arbejde med hjemme i klassen.

Louisiana Learning lægger vægt på fælles undren, diskussion og eksperimenter i mødet med kunsten. Al undervisning er dialogbaseret og foregår altid foran værkerne med kreative øvelser undervejs. Med et 2-timers undervisningsforløb kan klassen også besøge vores værksted og udfolde sig kreativt i en anden skala. Vælg mellem forløb i de aktuelle udstillinger eller faste forløb med afsæt i museets samling.

I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I har projektuge, udvekslingsklasser eller ideer til et spændende samarbejde. 

Del dine oplevelser med os: #LouisianaLearning

3 GODE RÅD TIL JERES BESØG 

Få mest muligt ud af jeres besøg med klassen her på Louisiana og få bl.a. 3 gode råd med på vejen, når I går på opdagelse i kunsten.  
 
Forbered besøget ved at se denne korte intro-film sammen med din klasse, inden I tager på Louisiana.

Rineke Dijkstra. Vondelpark, Amsterdam, The Netherlands. June 19th, 2005. Courtesy the Artist and Marian Goodman Gallery, New York, Paris and London; Galerie Max Hetzler, Berlin and Paris and Jan Mot, Bruxelles

RINEKE DIJKSTRA
DEN ENKELTE OG DE MANGE

21.9.2017 - 30.12.2017
 
Vi fotograferer os selv og hinanden som aldrig før. Og bliver præsenteret for utallige portrætter. Men hvad skal der til for at vi stopper op og faktisk ser personen på billedet? Og ikke bare ser, men får øje på ...  

 ... og fornemmer det menneske, vi står over for. Sker det i mødet med den andens blik? Handler det om posering, situationen, billedkompositionen eller noget helt andet?  

Oplev den hollandske fotograf Rineke Dijkstra (f. 1959) dette efterår på Louisiana sammen med dine elever. I sine store fotografier og videoværker formår Dijkstra at fastholde mennesker, der selv stopper op - på en strand, i en park, til en fest, i livet – så de i forbløffende grad er tilstede, lige dér i det levede øjeblik. Her er en oplagt mulighed for at arbejde med evnen til at aflæse både billeder og mennesker. Og et konkret afsæt til diskussioner om, hvordan vi udvikler os, og hvordan vores erfaringer i livet sætter sine spor. Er der eksempelvis forskel at spore i ansigtet hos en ung mand før og efter, han trækker i militæruniformen, eller hos en kvinde, før og efter hun har født et barn? 

Louisiana Learning tilbyder både 1- og 2-timers forløb.
I 2-timers forløb arbejder vi med selv at tage fotografier, både gruppeportræt af klassen samt elevernes egne "før og efter"-portrætter på Ipads.  

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

Cécile B. Evans: Hyperlinks or it didn't happen, 2014. Videoinstallation. Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra Augustinus Fonden. © Cécile B. Evans

BEING THERE

10.10.2017 – 25.2.2018

Louisianas store efterårsudstilling præsenterer en række internationale samtidskunstnere, der nysgerrigt undersøger hvordan vi navigerer mellem den fysiske og den digitale virkelighed... 

... Hvornår er vi tilstede, og hvordan påvirker det os, at tilværelsen i stigende grad kan leves online? Det er spørgsmål, som optager udstillingens kunstnere. 

BEING THERE består fortrinsvis af store installationer, heraf flere videoværker, der omslutter os, men den rummer også både skulptur og maleri. Flere af værkerne er skabt særligt til udstillingen. 

Vi tilbyder både 1 og 2-timers forløb 

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

Marina Abramović: "The Hero", 2001, © Marina Abramović. Foto/Photo: © TheMahler.com. Courtesy of the Marina Abramović Archives

MARINA ABRAMOVIĆ – THE CLEANER

17.6.2017 - 22.10.2017

Marina Abramović er en af performancekunstens helt centrale skikkelser. Med kroppen som sit primære materiale har hun etableret en kompromisløs ...

Elever i færd med at holde øjenkontakten med hinanden. Foto: Frederik Højfeldt Nielsen Elever i færd med at holde øjenkontakten med hinanden.

... praksis, uden at værkerne som sådan handler intimt om hende selv. Ofte består værkerne af ganske få elementer eller en enkel handling. At rense og rense ud, både fysisk, mentalt og symbolsk, er et gennemgående tema, med redskaber så forskellige som ild, skrig, sæbevand, mineraler, tid og stilhed.

I undervisningen arbejder vi blandt andet med kroppen og det performative.
Vi tilrettelægger undervisningen under hensyntagen til elevernes alder. 

Vi tilbyder både 1 og 2-timers forløb

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

1-times forløb

TIRS - FRE
11.15
12.30
13.00
14.00

 

PRIS: KR. 400

2-timers forløb

TIRS - FRE
11.15
13.00

 

 

 

PRIS: KR. 800

Yayoi Kusama, Gleaming Lights of the Souls, 2008. Louisiana Museum of Modern Art. Erhvervet med midler fra C.L. Davids Fond og Samling. Foto: Kim Hansen.

Fast forløb
Samtidskunst

Hvordan opleves og forholder samtidskunsten sig til den verden, vi er en del af?

Foto: Frederik Højfeldt Nielsen

Samtidskunst provokerer og overrasker. Den stiller ofte flere spørgsmål, end den giver konkrete svar og kan dermed skabe et mentalt rum for refleksion. Om dér, hvor vi befinder os lige nu. Som samfund, som gruppe, som individ. Og hvor vi er på vej hen. Samtidskunsten kan måske rykke lidt ved vores fordomme eller forventninger til hinanden og os selv. Den introducerer ofte en anden og anderledes indfaldsvinkel til områder, som vi ellers oplever gennem hverdagens nyhedsopdateringer på tv, aviser og nettet. Det kan være emner som identitet, køn, samfund og individ, stormagtspolitik og historieskrivning.

Med udgangspunkt i den nyeste kunst i samlingen og særudstillinger diskuterer vi de materialer, temaer og strategier samtidskunsten bruger.

LEARNINGS KUNSTNERARKIV kan du finde introducerende tekster om værker og kunstnere, der er lige til at inddrage i din undervisning. Kunstnerkartoteket udvides løbende med nye værker fra Louisianas samling. Du kan altid kontakte os for at høre, hvad der er udstillet på museet lige nu!

SAMTIDSKUNST OG DEN KUNSTNERISKE PROCESS. Her kan du finde uddybende materiale om ti udvalgte samtidskunstnere, samt se klip hvor kunstnerne fortæller om deres værker og deres arbejdsproces. Et digitalt undervisningsmateriale, produceret i samarbejde med DR (kræver Uni-login).

1-TIMES FORLØB i Samtidskunst foregår i udstillingen med dialogbaseret undervisning, skitsetegning og processkrivning. For de yngste er der fokus på værkernes fortællinger.

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15, 12.30, 13.00 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever
PRIS: Kr. 400 for 1-times forløb. Prisern er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING:  Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00)
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang

Fast forløb
Louisiana Skulpturpark

Skulpturer møder os ofte i forbifarten – i parker, i byens rum, på pladser og foran bygninger. Få større forståelse for de moderne skulpturers former, materialer og tematikker i Louisianas skulpturpark.

Skitser fra et hold elever, som har taget turen gennem Richard Serras Porten i slugten. Skitser fra et hold elever, som har taget turen gennem Richard Serras Porten i slugten. Skitser fra et hold elever, som har taget turen gennem Richard Serras Porten i slugten.

I løbet af de seneste 100 år har skulpturbegrebet været i kraftig forandring. Nu handler skulpturerne sjældent om guder, helte eller historiske begivenheder, men snarere om egenskaber ved skulpturen selv og vores sansning af den.

Den moderne skulptur kan anskues som et spil mellem objekt og rum, en udveksling mellem masse, lys og skygge. En skulptur har en krop ligesom et menneske eller en bygning. Den giver os anledning til at spekulere over, hvordan vi oplever og forstår tings fysiske fremtræden, rummet omkring os og nogle af de kræfter og betingelser, vi er underlagt som mennesker – alt fra vores placering i tid og rum, vores synsvinkler og tyngdekraften.

I Louisianas skulpturpark er over 50 skulpturer placeret i vidt forskellige omgivelser. De spænder over det meste af det 20. århundrede og rummer store forskelle i kunstnernes intentioner og udtryk. Gennem konkret fysisk oplevelse, skitsetegning og dialogbaseret undervisning sammenligner vi skulpturernes særlige karakteristika og skærper forståelsen for det fælles, der gør dem moderne.


Se også KunSTeder.dk - et undervisningssite til gymnasielærere og elever om stedsspecifik kunst. Her kan du finde undervisningsmateriale til flere af Skulpturparkens skulpturer.


1-TIMES FORLØB
 i Skulpturparken foregår i parken med dialogbaseret undervisning, skitsetegning og processkrivning. En del af undervisningen kan foregå indendøre med kig til skulpturerne i parken.

2-TIMERS FORLØB i Skulpturparken foregår med en første del i parken med dialogbaseret undervisning, skitsetegning og processkrivning. 2 timers – forløbet afsluttes med en længerevarende praktisk øvelse i værkstedet.

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

Fast forløb
Arkitekturen omkring os

Med Louisianas arkitektur som case får vi en række redskaber til i bredere forstand at forholde os opmærksomt og kritisk til vores fysiske omgivelser.

Hvilket liv lever du? Og hvilket liv lever de andre? Og hvilket liv kunne vi leve? Det er spørgsmål som arkitekturen bl.a. rejser. Arkitektur er de byer og bygninger, vi bor eller opholder os i. Det er parker, pladser og haver.  

Undervisningsforløbet Arkitekturen omkring os bruger Louisianas arkitektur som case. Kunstmuseet udgør et stykke dansk arkitekturhistorie med sin gamle villa fra 1855 og de syv udvidelser af museet henover perioden 1954-94, der viser en udvikling inden for den danske modernisme. Samtidig er Louisianas arkitektur båret af en drøm om at skabe de rette fysiske rammer, der får mennesker til at åbne sig i mødet med kunsten og hinanden. 

Målet med Arkitekturen omkring os er at give elever vha. et enkelt pædagogisk eksempel redskaber til i bredere forstand at forholde sig opmærksomt og kritisk til deres fysiske omgivelser, dvs. de bygninger og rum, de dagligt færdes i. En anden vigtig pointe er at opfordre eleverne til at være aktive medskabere. Det sker både i den værkstedopgave, eleverne bliver præsenteret for på museet i 2-timers forløbet, og i de spørgsmål og opgaver, stillet i undervisningsmaterialet, hvor eleverne får tips til, hvordan de kan undersøge deres eget nærområde og pege på udviklingsmuligheder gennem egne visualiseringer og analyser.

1-TIMES FORLØB i Arkitekturen omkring os foregår i museets forskellige bygninger både gennem en dialog og praktiske øvelser med kamera og observationer. Eleverne får et indtryk af, hvordan arkitekterne har arbejdet med stedet og Louisianas arkitektur. De undersøger rumforløb, materialer, lys, funktion og brugeradfærd. Gennemgang af arkitekturens plan, opstalt og tværsnit indgår undervejs.  

2-TIMERS FORLØB inkluderer et praktisk værksted i anden time.  

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

Fast forløb
Kroppens Sprog

Har kroppen sit eget sprog? Hvilke idealer ligger til grund for vores opfattelse af krop og identitet? Louisianas samling rummer talrige værker, der sætter kroppen til diskussion.

Har kroppen sit eget sprog? Hvilke idealer ligger til grund for vores opfattelse af krop og identitet?

Louisianas samling rummer talrige værker, der har et mellemværende med kroppen. Både maleri, skulptur, video og installation er repræsenteret. En del af værkerne bevæger sig i spændingsfeltet mellem det abstrakte og det figurative. Mellem organisk helhed og moderne fragment. De kredser om kroppen dels som udtryk for psykologiske tilstande, dels som udtryk for forskellige tiders kropsidealer. Der er også kunstnere, der bruger kroppen som middel til iscenesættelse af køn og identitet. Her fungerer kroppen som en kampplads for konfrontationer og overskridelser, der presser den "normale" krop og beskueren til nye holdninger.

Undervisningen bevæger sig inden for disse temaer og analyserer værker, hvor kroppen ses som motiv, som materiale, som proces og performance. Vi undersøger, hvilken indflydelse selve mediet har på værket og dermed på kroppens sprog. Hvilke idealer ligger bag de forskellige repræsentationer af kroppen? Udtrykker skulpturerne indre tilstande, som vi kan identificere os med?

1-TIMES FORLØB i Kroppens sprog foregår i udstillingen med dialogbaseret undervisning, skitsetegning, processkrivning og kropslige øvelser.

2-TIMERS FORLØB i Kroppens sprog foregår enten i udstillingen i begge timer med dialogbaseret undervisning, skitsetegning, processkrivning og kropslige øvelser eller med et værksted inkluderet i time 2. I værkstedet skaber eleverne ud af ståltråd og ostevoks Giacometti-inspirerede figurer med fokus på kroppens sprog.

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

Fast forløb
ASGER JORN & SAMLINGEN

Farveeksplosioner og figurmylder. Den danske maler Asger Jorn udløser nye billeddannelser i sin udforskning af maleriets muligheder. Form og farve kæmper om magten, når Jorn tolker verden.

De farvestærke malerier vidner om en ekstrem vitalitet og energi, der trækker på kaos som et vilkår. Form og farve kæmper om magten, når Jorn tolker verden.

Sammen med andre CoBrA-malere er Jorn optaget af det underbevidste, både som malerisk metode og som motiv. Jorn har samtidig en politisk vision om at skabe et demokratisk fællesskab og maler af og til sammen med andre som et demokratisk malerisk eksperiment.

1-TIMES FORLØB i Asger Jorn foregår i udstillingen med dialogbaseret undervisning, skitsetegning og processkrivning.

2-TIMERS FORLØB inkluderer et værkstedsforløb, hvor vi i værkstedsrummet i Børnehuset arbejder med maleri inspireret af Jorn.  

HVORNÅR: Tirsdag-fredag 11.15 og 13.00 (fredag kl. 13 kun 2 timer i udstillingen, ikke værksted). 
1-times forløb tilbydes også 12.30 og 14.00.
ANTAL: Max 28 elever.
PRIS: Kr. 400 for 1-time. Kr. 800 for 2-timer. Priserne er inkl. kunstformidler, materialer og entré.
BOOKING: Ring på tlf: 49 19 07 19 (tirsdag - fredag 9.00 - 15.00).
MØDESTED: I Foyeren ved museets indgang.

Indtryk fra et undervisningsforløb

Skab en fælles oplevelse for klassen. 

Tag med 6. klasse fra Den Lille Skole i København på besøg på Louisiana med fokus på Asger Jorn og Louisianas samling.

5 kl. fra Ulfborg Skole i Vestjylland er de heldige vindere af Louisiana Lejrskole 2017.

LOUISIANA LEJRSKOLE
2017

”Det har været sjovt at være hos jer. Vi har lært mange ting og tør lidt mere nu.” En uges lejrskole i kunstens tegn er forbi. Louisiana Learning har haft fornøjelsen af at være sammen med 26 fantastiske elever fra 6. årgang på Ulfborg Skole i Vestjylland.

I foråret vandt klassen lejrskoleopholdet på ... 

... baggrund af deres fine ansøgning. Der er blevet arbejdet med performance, collager, skulpturer og arkitekturmodeller, og både elever og kunstformidlere er blevet gode minder rigere. Tak for besøget!

I ansøgningen skriver de bl.a.

Skolen ligger i et område, hvor børn ikke automatisk møder kunst og kultur i deres hverdag, og hvor det kan være svært at forestille sig, hvilke overvældende indtryk og tanker et besøg på Louisiana vil give, når man er et barn i 5. klasse.

5.a er en klasse med stor boglig spredning, som har glæde af at arbejde kreativt og innovativt. Mødet med kunsten vil bidrage til at øge deres samarbejdsevner, øge deres ordforråd, nuancere og udvikle sprog og forståelse for almenmenneskelige områder. 
(5. klasse, Ulfborg skole)

Heller ikke i år har det været en nem opgave at skulle finde én vinder mellem en masse gode ansøgninger. Her kommer et udpluk af vores favoritter:

Fællesskab
7.bk er en nydannet klasse, hvor eleverne kommer fra fem forskellige 6. klasser. Et lejrskoleophold vil kunne bringe eleverne meget tættere sammen og være med til at give eleverne den tryghed, der er så afgørende for, at maximal indlæring sker. 
(7.bk, Uglegårdsskolen)

Skabertrang
De unge mennesker er i sandhed fantastiske. De er nysgerrige, sjove og kreative. Men det er sjældent, at de unge mennesker får lov at udtrykke deres kreativitet i deres skole. Spørger man de unge mennesker, hvad de bedst kan lide at lave i skolen, svarer de entydigt: ’Noget kreativt. Noget hvor vi skal lave noget!’ De er gode til at få idéer og gode til at se det sjove og forunderlige i billedkunst og skulpturer. Det er som om de unge menneskers horisont skriger efter at blive udvidet. 
(7. klasse, Blågård Skole)

Udsyn
Vestjylland kalder, men vi kommer ikke ind med 4-toget! 7.s på Vinderup Realskole er klar til at indtage Louisiana. Storm og sand og impressionisme er ikke hele palletten i kunstens verden. Vi starter alle et sted, men det kunne være fantastisk at få en fælles reference til arbejdet med kunst. Den store verdens kunst og mangfoldighed kunne inspirere og give stof til eftertanke på en skole i Midt- og Vestjylland, hvor Hjerl Hedes levendegørelse er trækplaster.
(7.s på Vinderup Realskole)

Verdensklasse
Det er tid til at sætte endnu mere kunst på skoleskemaet i 2.D - en klasse, der selvom de til sommer kun går i 3. klasse vil vokse af at få endnu flere og nye perspektiver på billedkunstfaget. Det er tid til, at vores VERDENSKLASSE får lov til at få kunstoplevelser i verdensklasse! 
(2.d, Hornslet Skole)

Fra drøm til virkelighed
Så hver nat drømmer de søde elever og deres søde læremestre om, at en tur med gode grin, kunst på dagsordenen, kunstneriske eksperimenter og kunstoplevelser i verdensklasse vil blive til virkelighed, så de kan leve lykkeligt til deres skoledages ende.
(4. årgang, Sundbyøster Skole)

Dato for lejrskoleopholdet: 28.8-1.9.2017.
Læs mere om lejrskoleopholdet i programmet nedenfor.

Louisiana står for gratis undervisning og workshops hver dag på museet og Nordsjællands bedst beliggende vandrerhjem, Helsingør Vandrerhjem, sørger for overnatningen.

Fire dage på Louisiana med fokus på kunst, arkitektur og kreativitet.

  • Tid til fælles fordybelse og undren
  • Tid til nye perspektiver på tværs af fagene
  • Tid til at sætte kunst på skemaet
7.x viser glade deres versioner af Poul Gernes-flag frem. Foto: Frederik Højfeldt Nielsen

LOUISIANA LEJRSKOLE
2016

Tid til fælles kunstoplevelser, eksperimenter og fordybelse. Det var nogle af ingredienserne i Louisiana lejrskole, som løb af stablen for første gang i slutningen af august. 7.x fra Herstedlund Skole i Albertslund besøgte Louisiana over fire dage... 

og afprøvede, hvad det vil sige at holde lejrskole i kunstens tegn. Med lejrskolen ville vi åbne for at flere elever kan møde kunst fra hele verden på Louisiana – også selv om der er mange km til museet og det er blevet sværere for mange skoler at tage på lejrskole. Desuden ville vi udbygge vores erfaringer med længerevarende forløb. Læs om mulighederne for faglig fordybelse i et længerevarende forløb her. 

Stort tillykke til 7.X fra Herstedlund, som vandt Louisiana Lejrskole 2016.
K
lassen skrev en fælles begrundelse, som rørte os på flere planer. De skriver bl.a.:

"Vi er børn af en betonby, men helt rigtigt er vi børn af vores forældre. Vores forældre kommer fra hele verden. Men vi har ikke selv set hele verden. Vi har lyst til verden. Egentlig har vi ikke set så meget af Danmark, så derfor kunne vi rigtig godt tænke os at komme væk fra Københavns Vestegn … Vi har brug for minder, som knytter os sammen som en klasse. Vi har brug for at kunne kigge tilbage og grine og mindes dengang, vi var i Helsingør og hoppe i vandet. Dengang vi lavede skøre eksperimenter på Louisiana….. Tænk hvor meget vi kunne lære vores familier og venner om det at være på kunstmuseum, eller bare om det at være væk hjemmefra". 

Det har som sagt været svært at skulle finde én vinder mellem en masse gode ansøgninger. Her kommer et udpluk af vores favoritter:

Dedikerede elever
"Vi er en kunstinteresseret klasse! Vi vil gerne lære mere og programmet lyder vildt fedt. Vi er ved at løbe tør for kunstmuligheder i nærområdet" (Flora og Julie, på vegne af 8.B Østerhåbskole, Horsens)

Desperate elever
"Vi har ikke været ude af kommunen siden vi blev født på Holbæk Hospital. Hjælp os væk fra 'landskabet, lyset og livet!' eller som vi kalder det – 'kartoflerne, konkurserne og kedsomheden'" (7.x Odsherred)

Kærlige elever
"Jeg synes, at det er min klasse der fortjener at vinde det lejrskoleophold. For jeg har verdens bedste klasse. Louisiana er et sted, hvor jeg kobler af og er mig selv…. jeg vil gerne vise min klasse, hvor fantastisk Louisiana er. Og hvad stedet betyder for mig" (Matilde Hommelgaard Schleisner, 6. klasse Ølstykke)

Poetiske elever
”Der var engang en rigtig sød og dejlig klasse. Klassen gik på Hyltebjerg i grønne Vanløse, og der havde de befundet sig i 7 somre og vintre. Den søde og dejlige klasse glædede sig utroligt meget til det blev deres tur til at komme på lejrtur. Desværre for den søde og dejlige klasse så lavede skolen reglerne om ….  Nu sidder den søde og dejlige klasse efter 7 somre og sukker efter den tur, de aldrig fik… I kan være med til at give eventyret en lykkelig slutning”. 

”Min skole er en firkant af grå beton. En firkant med en kedelig facon. På Louisiana ka’ de fortælle – det vil jeg håbe, om arkitekten var god eller bare en tåbe. Derfor vil vi gerne til museet vandre. Derfor skal vi vinde og ikke de andre!" (Hannah, 4 kl. Atheneskolen, Søborg)

Engagerede lærere
"I 4. klasse på Taarbæk Skole elsker de at arbejde med det kreative element. Det gør noget helt særligt ved sammenholdet og eleverne ser pludselig hinanden i nogle andre roller, end de er vant til. Den fagligt svage elev kan pludselig vise sig at være den stærkeste i denne kontekst" (4.kl. Tårbæk Skole)

"Jeg var ikke et sekund i tvivl om at jeg skulle sende en ansøgning afsted i håbet om at få muligheden for at vinde et ophold til min fantastiske 6. klasse, som jeg har haft siden 4. klasse... som afslutning på 3 gode år" (Julie Ritmann, 6 kl. Hampelandskolen i Ølstykke) 

"Hvorfor er det nu lige 1.A, som skal vinde lejrskoleopholdet? Jeg har kendt dem i ½ år og hvilken glæde. Det er de mest fantastiske børn, jeg længe har mødt " (Pia Ankjær Christiansen, Fredensborg Skole)

Opbakkende og søde forældre
"Vi synes 2.H har fortjent en lejrskole på Louisiana. Fordi de er en gruppe børn, som er utroligt gode til at sætte sig og bruge deres hoveder, deres hænder og deres kreative sider" (Frederiksværk)

Dato for lejrskoleopholdet: 29.8-2.9.2016.
Læs mere om lejrskoleopholdet i programmet nedenfor.

Louisiana Lejrskole er…

Tid til kunstoplevelser i verdensklasse
Tid til fælles fordybelse og undren
Tid til nye perspektiver på tværs af fagene
Tid til at sætte kunst på skemaet
Tid til at lære af kunstneriske eksperimenter og kreativitet
Tid til at forstå billed-bombardementet i vores hverdag
Tid til dage ved vandet
Tid til gode grin

Foto: Frederik Højfeldt Nielsen

Længerevarende forløb

Med et længerevarende forløb er der mulighed for fordybelse og fælles samarbejde om indholdet og elevernes læring. Her kan I arbejde med afsæt i visionen om den Åbne skole og bringe den kreative proces ind i undervisningen på tværs af fagene.

Besøg Louisiana over flere gange, planlæg en temauge eller lejrskole på Louisiana... 

Foto: Frederik Højfeldt Nielsen Foto: Josefine Mandsberg Christiansen

... Tagensbo skole fra København NV er en af de skoler, der samarbejder med Louisiana om et længerevarende forløb. Henover efterår 2015 og vinter 2016 besøgte skolens 4. klasser ad flere omgange Louisiana i et forløb med fokus på temaet krop og kunst. Året inden var det skolens 6. klasser, der arbejdede med emnet skulptur og rumlig kunst.  

Et længerevarende forløb kan tilrettelægges med minimum to sammenhængende besøg på museet, hvor faglig sparring indgår. Evt. kombineret med bestilling af et særligt tilrettelagt lærerkursus for skolens involverede lærere til en reduceret pris.  

Interesseret? Kontakt Louisiana Learning learning@louisiana.dk for mere information. 

BOOKING: Ring på tel 4919 0719 (tirs-fre 9.00 - 15.00).

Undervisningssite
KUNST OG STEDER

Hvad gør kunsten ved stedet? Og hvad gør stedet ved kunsten? Kunsteder.dk er et undervisningssite, hvor gymnasielærere og elever kan finde viden og inspiration til at beskæftige sig med kunst og dens kontekst som en del af undervisningen i både billedkunst, dansk, medier, drama, historie og samfundsfag, samt i tværfaglige forløb.

KUNSTEDER.DK

Mobilguide
til parken

Hør historierne bag flere af parkens markante skulpturer – af bl.a. Moore, Calder og Heerup – på Louisianas mobilguide.  

Du kan hente Louisianas mobilguide på din egen mobiltelefon gratis via museets trådløse netværk.

DU KAN OGSÅ HENTE MOBILGUIDEN HER

FAGLIG SPARRING
inspiration til undervisningen

Få en introduktion til vores aktuelle udstillinger og få mulighed for at udveksle ideer til din undervisning med andre undervisere. Louisiana Learning afholder desuden seminarer, der stiller skarpt på spørgsmål som hvorfor er det vigtigt at sætte kunst på skemaet, og hvordan kunst kan inddrages på tværs af fagene? 

Projektsamarbejder

Louisiana Learning samarbejder med flere skoler, gymnasier og organisationer omkring længerevarende forløb. Det giver mulighed for at gå i dybden og udvikle indholdet i fællesskab. Vi hører gerne fra dig, hvis du har forslag til spændende fælles projekter.

LOUISIANA PÅ EGEN HÅND

Besøg Louisiana på egen hånd uden undervisning. Husk at melde jeres ankomst senest dagen før inden 14.00. PRIS: Kr. 125.
Ved uanmeldt besøg registrerer vi jeres oplysninger ved ankomst. PRIS: Kr. 175.
Skal besøget faktureres, bemærk administrationsgebyr: Kr. 125.

Kontakt os

I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I har projektuge, udvekslingsklasser eller ideer til et spændende samarbejde.

learning@louisiana.dk


PANDURO
er sponsor af materialer til Louisiana Learning