Gå til hovedindhold

GIACOMETTI SALEN

Alberto Giacomettis værker udgør et absolut tyngdepunkt på Louisiana. Museets store samling af hans originale skulpturer – også målt på internationalt plan – spiller nærmest mirakuløst sammen med Bo og Wohlerts arkitektur. Salen i to plan, der rummer hovedparten af de store Giacometti-figurer, er oprindelig ikke bygget til formålet, men alligevel føles det, som om de her er "kommet hjem".

KAMPENS SÅR OG AR

Alberto Giacometti (1901-66) anses for at være en af 1900-tallets mest indflydelsesrige og betydningsfulde kunstnere.

Han levede og skabte sin kunst i Schweiz, Italien og Frankrig, og selv om han er blevet knyttet til surrealismen, formalismen og ekspressionismen, er han umiskendeligt sin egen.

Poul Erik Tøjner kalder i bogen 'Louisiana abc' Giacometti for "en møjsommelighedens apostel". Han var en kunstner, der destruerede det ene udkast efter det andet, ødelagde, rettede, startede forfra igen og igen og næsten plagede livet af sine modeller - men som kun sjældent gav op.

"I hans værk kan vi følge sporene fra arbejdet, sårene og arrene fra kampen. Også dette bidrager uvægerligt til de manges fascination af Giacometti. Vi får lov at se processen."

BRUTAL MODERNITET

På vej gennem Nordfløjen til Giacometti-salen støder Louisiana-gæsten på to vigtige værker fra hans surrealistiske periode, nemlig Skekvinde og Gående Kvinde. I selve salen derimod (og i de små "skitser", der står bag glas i muren ind mod Børnehuset) venter mødet med den mere modne Giacometti og de skulpturer, der på samme tid virker sært moderne og meget, meget gammeldags.

Figurerne trækker på en tradition, skriver Poul Erik Tøjner i bogen 'Louisiana abc', der går helt tilbage til etruskerne eller ligner noget, der har været gennem Vesuvs udbrud, hvorved de samtidig skaber associationer til mennesker i en postatomar ødemark:

"Der er altså noget dybt arkaisk over deres tilstedeværelse på et nutidigt museum, men samtidig har de et hudløst moderne udtryk, når det gælder den menneskelige tilstedeværelse.