Gå til hovedindhold
Yoko Ono. Foto: Kim Hansen
Yoko Ono. Foto: Bjarke Ørsted
Yoko Ono. Foto: Bjarke Ørsted
Yoko Ono. Foto: Bjarke Ørsted

YOKO ONO

HALF-A-WIND SHOW - A RETROSPECTIVE

7.6.2013 til 29.9.2013

Sommerens møde med “verdens mest berømte, ukendte kunstner” var fuld af overraskelser, men for de fleste også en udstilling, der involverede, aktiverede og udfordrede. Og som gjorde os klogere på mennesket, myten og den kunstneriske pioner Yoko Ono og en karriere fuld af banebrydende eksperimenter.

Legende & ikon, men også en fremtrædende avantgarde-kunstnere og pionér inden for en lang række kunstneriske felter som performance, film, installation, musik, happenings mm. Yoko Ono, der i begyndelsen af 2013 fyldte 80 år, viste sig i allerhøjeste grad at være "still going strong og moving on", og sommerens store, retrospektive udstilling på Louisiana spændte over hendes karriere gennem fem årtier.

Udstillingen rummede mere end 100 værker, der samlet tegnede et billede af Yoko Ono som førende avantgarde-kunstner og pioner på en lang række områder igennem mere end 50 år. Her så vi, hvordan hun udtrykker sig med lige stor enkelhed og originalitet inden for billedkunst, poesi, film, installation, musik, performance og events.

YOKO ONO HALF-A-WIND SHOW var arrangeret i samarbejde med Schirn Kunsthalle i Frankfurt.

DET HANDLER OM IDEER - IKKE MATERIALER

Hovedelementet i Yoko Onos værker er ideer, ikke materialer. Mange af disse ideer er poetiske, bizarre og utopiske, mens andre er konkret realiserbare. De afspejler i lige høj grad hendes subtile humor og en udpræget samfundskritisk holdning. Mens nogle ideer manifesterer sig i form af objekter, forbliver andre på et immaterielt plan.

Udgangspunktet for mange af hendes værker er de såkaldte instructions, mundtlige eller skriftlige opfordringer til os som publikum. Vi kommer selv til at spille en aktiv rolle i skabelsesprocessen og får friheden til at gøre tingene færdige, hvis vi kan og vil: Listen to the sound of the earth turning lyder det f.eks. eller Watch the sun until it becomes square.

Det handler om at udfordre vanetænkningen og de gængse normer – om at opfinde nye regler – og når det virker, siger hun, “udløses der en vidunderlig form for energi, der giver mennesker spirituel inspiration og begejstring.”

half-a-wind show  en rundtur

UD I PARKEN  RUNDT I BYEN

Udstillingens første afsnit omfattede de vigtigste værker fra de tidlige 1960'ere, hvor hun bliver en foregangskvinde i New Yorks avantgardemiljø og kendt for koncept og performance. Herefter bevægede man sig gennem zoner til fordybelse og åbne rum, mellem Participation pieces, der opfordrede til aktiv deltagelse, og større ruminstallationer. HALF-A-WIND SHOW fortsatte i parken, hvor man kunne hænge ønsker på et Wish Tree.

I alt blev der i sommerperioden hængt næsten 100.000 ønsker på træet, som løbende blev indsamlet og videresendt til Island. Her blev de alle gravet ned omkring lysinstallationen Imagine Peace Tower, som Yoko Ono i 2007 skabte til minde om John Lennon.

I hele udstillingsperioden kunne man på Byens Hegn, på udvalgte steder i København, kunne møde hendes budskaber DREAM, TOUCH, IMAGINE og BREATHE. Ordene kunne opleves som en form for poetiske mellemrum i byens pulserende liv, men de vidnede også om, at hun ønsker at nå bredt ud med sine budskaber.

Yoko Ono har længe været meget aktiv på alle de sociale medier for at skabe opmærksomhed om sine mærkesager og komme i dialog med mennesker verden over. Hendes drive, engagement og nysgerrighed synes i dag usvækket: “Når man laver noget, man elsker, så føler man sig ikke træt, men får mere og mere energi.”

MØDE med PRESSEN 6. juni 2013

"There is something very unique about this presentation..."

En veloplagt Yoko Ono mødte pressen og fortalte om sit syn på bl.a. Louisiana og vores fælles ansvar for kloden

YOKO ONO PÅ Louisiana 6. juni 2013

Yoko Ono
Louisiana Museum of Modern Art 2013
Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono, Louisiana Museum of Modern Art 2013. Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Louisiana Museum of Modern Art 2013
Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Louisiana Museum of Modern Art 2013
Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Louisiana Museum of Modern Art 2013
Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Louisiana Museum of Modern Art 2013
Foto: Bjarke Ørsted

"WE ARE ALL TOGETHER IN THIS THING CALLED LIFE"

I denne samtale med Louisiana Channel fortæller Yoko Ono bl.a. om forandring som en naturlig del af hendes kunst. Om den menneskelige stemme, om livet, der binder os alle sammen. Og om, at leve med "flere niveauer af alder i sig".
På Channel kan du også se hele hendes performance 7.6. 2013 i Louisianas Koncertsal.

YOKO ONO Performance 7. juni 2013

Yoko Ono
Performance 7. juni 2013

Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Performance 7. juni 2013

Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Performance 7. juni 2013

Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Performance 7. juni 2013

Foto: Bjarke Ørsted

Yoko Ono
Performance 7. juni 2013

Foto: Bjarke Ørsted

udsolgt

Helt sin egen: historien om Onos musikalske karriere

Lars Movin om Yoko Ono's film og det filmiske i hendes værker

KØN, KUNST OG LATTER

I LOUISIANA MAGASIN nr. 38 skrev digteren Mette Moestrup meget personligt om sin fascination af Yoko Ono med udgangspunkt i den lille bog, som den da 30-årige Yoko Ono udgav tilbage i 1964.
Der er tale om en samling forskrifter for handlinger, der kunne udføres af én eller flere aktører. Grapefruit, som bogen kom til at hedde i sin senere og større amerikanske udgave, blev banebrydende for en kunst, der bruger sprog og sociale handlinger som materiale. Mette Moestrup, der er inkarneret Yoko Ono-fan, fortæller om bogen og den rolle, den har spillet i hendes eget kunstneriske liv.

Anmeldelser

Politiken

"Yoko Ono har stået i John Lennons skygge længe nok, og det er på høje tid, vi opdager, at hun faktisk er en virkelig god kunstner i egen ret - endda noget så sørgeligt sjældent som en konceptkunstner med masser af humor og hang til poesi.."

Berlingske

"En udstilling, der på flere måder fanger essensen af Yoko Onos værk."

Kristeligt Dagblad

"En smuk indgang til et kvindeligt kunstnerisk univers, som kunsthistorien ikke altid har påskønnet efter fortjeneste. En udstilling om enkle, men dybest set ubegribelige mirakler."