Gå til hovedindhold

Warhol - tidlige tegninger

8.1.2013 - 3.3.2013

Det var lidt af en sensation, da man forrige år genfandt omkring 300 tidlige tegninger af Andy Warhol, udført i New York i 1950'erne og begyndelsen af 60'erne. Disse tegninger var ganske vist blevet registreret i boet efter Warhol og lagt i arkiv i 1990, men havde siden ligget urørte hen. Ved et rent tilfælde fik den tyske gallerist Daniel Blau adgang til dem og kunne konstatere, at der var tale om en exceptionel fin samling, der viser, hvilken eminent tegner Warhol var.

Louisiana var det første museum i verden, der kunne vise et udvalg på omkring 200 af disse tidlige tegninger, der hermed kunne opleves igen 50 år efter, de blev til. "Vi har gennem tiden vist Warhol i flere sammenhænge og har jo flere af hans værker i samlingen," forklarede direktør Poul Erik Tøjner, der havde kurateret udstillingen, "og derfor synes jeg det er utrolig spændende at kunne fremvise en ukendt side af denne store Pop Art-kunstner. Men også interessant, at man allerede på dette tidspunkt kan genkende Warhols måde at arbejde med motiver på og med temaer som f.eks. smerte og overfladiskhed."

Udstillingen er blevet til med støtte fra C. L. Davids Fond og Samling.
Andy Warhol værker © The Andy Warhol Foundation for The Visual Arts, Inc./billedkunst.dk 2013

BØRN, MACHOMÆND OG HATTEDAMER

Andy Warhol (1928-1987) blev født i Pittsburgh og studerede kunst ved Carnegie Institute i 40’erne, før han i 1949 flyttede til New York. Dengang var kunstundervisningen præget af lærere, der kom fra Europa, og det er en af grundene til, at mange af Warhols tidlige tegninger minder om det, man kan finde hos især tyske og østrigske kunstnere som Grosz, Dix, Schiele og Klimt. Også endnu ældre inspirationskilder som træsnit fra det 17. og 18. århundrede ser ud til at have påvirket valg af motiver.

Det er især den menneskelige figur, typen, der fascinerer Warhol – uskyldsrene børn i iscenesatte positurer, bøsser og machomænd med attitude, unge piger med drømmende udtryk, filmdivaer og gamle hattedamer med briller og indadvendt blik. Motiver, som Warhol fanger og indfanger i en enkel, indimellem rent minimalistisk streg.

Det er tegninger, der afspejler en sensibilitet og indlevelsesevne hos en ung, talentfuld kunstner, længe før berømmelsen fik tag i ham, og Warhol-myten blev skabt og tog over.

Det er åbenlyst, at Warhol har hentet inspiration fra den verden, han selv var en del af i disse ungdomsår, hvor han arbejdede som tegner og illustrator i reklame- og modebranchen og færdedes i forskellige miljøer i New York. Mange af tegningerne er af skitseagtig karakter med motiver, som Warhol via sit skarpe blik har udvalgt og kalkeret fra fotografier, aviser og magasiner og omdannet til billeder, der allerede på dette tidspunkt er umiskendeligt Warholske i deres udtryk og en spire til Pop Art tiåret efter.

KATALOG

I forbindelse med udstillingen udkom kataloget "Andy Warhol. 1950’s Drawings" med undertitlen From Silverpoint to Silver Screen

LIVET SOM CELEBRITY

David Baileys kontroversielle dokumentar om Warhol og hans kreds blev vist på udstillingen.

DEN ANDEN SIDE AF ANDY

Louisiana Channel inviterede den internationalt anerkendte danske modedesignere Peter Jensen til at se udstillingen og reflektere over Warhols tidlige tegninger. Peter Jensen fortæller her om sit syn på kunst kontra mode og om at opdage Warhol som et følsomt væsen og en ofte ensom iagttager af verden.

Anmeldelser

Jyllands-Posten

"Giver os et langt mere nuanceret billede af ikonet Andy Warhol.. og viser en anden, mere poetisk kunstner".

Børsen

"Alt er i fokus, og det er fremragende. Warhol gav i den grad papiret kant." 

Weekendavisen

”Fornøjelse at møde Warhol på en helt ny måde. I det hele taget et scoop for Louisiana at vise som det første museum i verden”.