Gå til hovedindhold
Foto: Ty Stange

POP ART DESIGN

22.2.2013 til 9.6.2013

Sæsonens store udstilling var en visuelt overdådig hyldest til den fænomenale Pop bevægelse. Med omkring 180 værker - hvoraf mange var ikoner og klassikere af bl.a. Lichtenstein, Rauschenberg, Warhol, Eames, Sottsass og Panton - blev der her for alvor sat fokus på det nære og inspirerende samarbejde mellem kunstnere og designere i Pop-perioden.

Pop Power! Louisianas Sydfløj genlød af den nærmest eksplosive bevægelse, der prægede kunst- og designscenen i årene 1955-1972. En periode, hvor masseproduktion, nye materialer, design, reklame, radio og tv satte turbo på udviklingen og skabte helt nye muligheder for både kunstnere og designere. Pop Art Design bød på et gensyn med en lang række af tidens signalstærke ikoner og klassikere, men udstillingen satte dem samtidig i nyt perspektiv. For aldrig før er designs centrale rolle i Pop-historien blevet foldet ud som det skete her, hvor dialogen og samspillet mellem kunst og design var i fokus, og vi kunne se, hvordan billeder, temaer og motiver “bevægede sig” på kryds og tværs mellem genrerne.

Det var i disse år, colaflasker og suppedåser tog vejen fra supermarkedets hylder til lærredet, hvor hamburgere blev til skulpturer og røde læber formedes til siddemøbler. Pop provokerede netop ved at tage fat i velkendte, let forståelige motiver, forholde sig til hverdagen og de nære omgivelser og udviske grænserne mellem højt og lavt, mellem det ægte og det kunstige. Derfor brød Pop igennem som æstetisk aha-oplevelse for langt større dele af befolkningen, end kunsten ellers havde været vant til at sætte i tale.

Udstillingen var et udstillings-samarbejde mellem Vitra Design Museum, Louisiana og Moderna Museet, Stockholm.
C.L. Davids Fond og Samling havde ydet støtte.

Works by Andy Warhol © The Andy Warhol Foundation for The Visual Arts, Inc./billedkunst.dk 2013

FRA HVERDAGSHELTE TIL
KUNSTIGE VERDENER

Udstillingen var inddelt i tableauer, der hver bestod af flere temaer, som til sammen førte os på en rejse gennem Pops mange forskellige udtryk, former og spor. Kortene var så at sige blandet hele vejen igennem, for at vi kunne se og værdsætte tingene på ny: her var ikke langt fra kunstneriske hovedværker til Tupperware, fra designklassikere til reklameskilte.

Netop denne form for “lige-stilling” af forskellige motiver, teknikker og materialer er typisk for Pop, som det fremgik i udstillingens første rum med temaer som Virkeligheden som collage og Billede, objekt og tegn. Her kunne man også se, hvordan der i perioden både blev skuer tilbage på folkekunsten og modsat spejdet fremad mod robotter, automater og de første designede computere.

Udstillingens andet rum handlede bl.a. om interessen for hverdagslivet, reklamens magt og dermed typografiens betydning – Fra skrift til billede. Flere sider af konsumkulturen var samlet i det tredje rum i temaer som Frisk fra maskinen og Rusmidler og forbrug, men også Hverdagshelte viste, hvordan Pop på samme tid glamouriser og kommercielt udnytter f.eks. Hollywoods berømtheder.

I det store rum øverst i Sydfløjen handlede det bl.a. om Billedernes opløsning og Postmoderne klicheer. En boks, hvori Warhols sølvpuder svævede rundt om en oppustelig stol, dannede overgang til temaet Kvinden som fetich. Gik man ned af trappen fra Panoramarummet, fandt man bl.a. afsnit om Den grafiske kunst og Kunstige verdener med fokus på bl.a. futuristisk arkitektur og rejser i både det indre og ydre rum.

Andy Warhol værker © The Andy Warhol Foundation for The Visual Arts, Inc./billedkunst.dk 2013

LOUISIANA REVY

Introduktion af Poul Erik Tøjner og udstillingens to kuratorer, Kjeld Kjeldsen og Anders Kold, Louisiana. 

Anmeldelser

Berlingske

"Louisiana viser med en stor og underholdende udstilling, hvordan popkunsten for alvor slog igennem".

Børsen

"Louisianas aktuelle udstilling om pop og design er forrygende."

Politiken

"Louisianas forårstilbud til de friske og frække er en stor, broget udstilling med talløse stimulerende og underholdende eksempler på popkulturens betydning for kunst og design."

Jyllands-Posten

"Sjældent har man forladt museet i Humlebæk med en bedre mavefornemmelse og et bredere smil på læben."