Gå til hovedindhold

Pink Caviar

24.5.2012 til 19.8.2012

Mere end 150 værker af 56 kunstnere fra hele verden: Pink Caviar var sommerens overvældende anretning på Louisiana. Med både klassiske hovedværker, men ikke mindst en række helt nye navne i Louisiana-sammenhænge, der alle var blevet indsamlet til museet i de seneste tre år.

Pink Caviar var en form for kraftpræstation. Et overdådigt opbud af ny kunst fra store dele af verden. Og en mangfoldighed af genrer – fotografi, installation, video, skulptur, tegning og maleri - erhvervet og doneret til Louisiana i årene 2009-2011. Pink Caviar omfattede således både hovedværker af Asger Jorn og Poul Gernes, Roni Horn, Erwin Wurm og Thomas Struth, men også en lang række væsentlige værker fra den nyeste generation, som ikke tidligere har været repræsenteret i museets samling.

Samtidig kunne Pink Caviar ses som et stærkt signal om, hvad Louisiana gerne vil være, nemlig “et levende museum i stadig bevægelse,” som direktør Poul Erik Tøjner udtrykte det. Han glædede sig over, at det fortsat er muligt at samle i den skala, som det blev fremvist her. Og dét takket været støtte fra både fonde og private personer, der mener, "at museets i forvejen ekstraordinære samling berettiger til fortsat udvidelse også i finansielt mindre gunstige tider.”

Det er nemlig nødvendigt at blive ved med at samle, understregede han. For at supplere og lukke åbenlyse huller i den eksisterende samling, for at skabe nye muligheder og ikke mindst for at understrege museets engagement i samtidskunsten. Værker, som vedkommer samtiden, “gør os klogere på vores egen tid,” sagde Tøjner, “men også på kunst i det hele taget, så vi bedre kan forstå den kunst, vi allerede har.”

Udstillingen var realiseret med støtte fra C.L. Davids Fond & Samling.

KUNSTNERE
DER VAR MED

Fra Rosa Barba over Shilpa Gupta og Sigmar Polke til Erwin Wurm – se liste over deltagende kunstnere på udstillingen.

ERHVERVELSER 2009-2011

Fra Rosa Barba til Erwin Wurm: nye værker og kunstnere i Samlingen præsenteret i en lille bog af Poul Erik Tøjner

TWO DAYS ART
– EN KUNSTFESTIVAL

Som en spejling af den nye kunst, der her kunne præsenteres som del af Louisianas samling, afholdt museet en to dages kunstfestival i forlængelse af åbningen af Pink Caviar. TWO DAYS ART var et livligt miks af foredrag, kunstnersamtaler, performances, oplæsning i skulpturparken ved tusmørke, musik, guidede ture og træf mellem folk – alt sammen drevet af nysgerrighed og den menneskelige samtale.

Festivalen bød på i alt 35 arrangementer fordelt over de to dage. Her kunne man blandt andet møde nogle af fotografiets fornemste repræsentanter såsom Roni Horn og Paul Graham samt en konceptkunst klassiker som Hans-Peter Feldmann. Film vistes af en af den amerikanske feminismes klassikere, Lynn Hersham Leeson, som ligeledes var til stede.

Afslapning i musikalsk selskab med det kreative fænomen Henrik Vibskov og performance af et hot navn i samtidskunsten, som Jesper Just, var andre muligheder. Eller man kunne få bud på, hvorfor det abstrakte og minimale endnu en gang er i vælten blandt helt unge verden over, høre om Daniel Richters guitar-spillende talebanere i Munchs blå bjerge og få indblik i kunstens processer fra Børnehusets regioner, hvor markante samtidskunstnere som Simon Evans og Tal R generøst delagtiggjorde publikum i deres arbejde.

TWO DAYS ART var en festival med levende kunstnere og deres vidt forskellige måder at lade kunsten pege ind i verden. Den var tilrettelægt af curator Anders Kold og støttet af Kulturstyrelsen.

LOUISIANA CHANNEL

Flere af de medvirkende kunstnere på Two Days Art festivalen blev også interviewet af Louisiana Channel. Her kan du bl.a. tage en tur med Erwin Wurm i hans skæve Renault 25, møde den amerikanske kunstner Eliott Hundley og opleve den tyske kunstner Hans-Peter Feldmann blive interviewet af den kendte kurator Hans-Ulrich Obrist

Anmeldelser

Politiken

“Hvor mærkelig en titel Pink Caviar end er, passer den godt til det luksuriøse indhold… et vidnesbyrd om den mangfoldighed, som afspejler nuets kunst i al dens tematiske og materielle uoverskuelighed.”