Gå til hovedindhold

Paula Modersohn-Becker

5.12.2014 - 6.4.2015

Louisiana arrangerer den første store udstilling i Skandinavien af den tyske maler Paula Modersohn-Becker (1876-1907). Udstillingen omfatter ca. 100 malerier og tegninger.

Udstillingen præsenterer Paula Modersohn-Beckers særegne produktion, en kunstner med status som en af den tyske modernismes radikale fornyere. Hun er kendt for at være en af de allerførste, der bringer de moderne, franske impulser ind i tysk maleri, dvs. inspirationer fra malere som Cézanne og Gauguin, som hun studerede i Paris. Men hun er også kendt for sit nye blik på især kvindefiguren og for et værk, der skaber en særlig forening af det ikke-idylliserende og det arkaiske. Det gælder både i landskabsmalerier og figur-billeder, og ikke mindst i hendes fremstilling af kvinder og børn, af moderfiguren og hende selv.

Paula Modersohn-Becker slog rod i den nordtyske kunstnerkoloni i Worpswede uden for Bremen men tilbragte flere perioder i Paris. Flere af hendes værker indgik i nazisternes udstilling med ”Entartete Kunst” i 1937. Hun er desuden kendt for sit nære venskab med digteren Rainer Maria Rilke, hvis Requiem für eine Freundin er skrevet til hende. Paula Modersohn-Becker døde kun 31 år gammel efter at have født sit første barn, og hendes oeuvre er således en kort men intens og ganske unik produktion.

C. L. Davids Fond og Samling har ydet støtte til udstillingen.

PAULA MODERSOHN-BECKER
Selvportræt mod venstre, med hånden ved hagen, 1906
Privateje, deponeret til 
Niedersächsisches Landesmuseum Hannover.

PAULA MODERSOHN-BECKER
Selvportræt på den 6. bryllupsdag, 1906
Museen Böttcherstrasse, Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen 

PAULA MODERSOHN-BECKER
Liggende mor med barn II, 1906
Museen Böttcherstrasse, Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen 

PAULA MODERSOHN-BECKER
Stilleben med guldfiskebowle, 1906
Von der Heydt-Museum Wuppertal 

PAULA MODERSOHN-BECKER
Blond pige foran landskab, 1901
Privateje

PAULA MODERSOHN-BECKER
Selvportræt, halvfigur mod venstre, med et fad og et glas,1904
The Sander Collection 

Om Paula Modersohn-Becker

Modersohn-Becker er på én gang meget gammeldags og hypermoderne. Hun iscenesætter sig selv gennem det ene selvportræt efter det andet i forskellige selvfremstillinger, men hendes blik på selvet og på omverdenen er ikke flimrende og flygtigt; det er snarere arkaisk, som om det kom fra en anden tid og et andet sted. Hendes blik afdækker centrale dele af et kvindeligt univers, hvor eksempelvis amning, børn, bryster, træthed og moderrollen også er en del af hendes iagttagelse. Paula Modersohn-Becker anses for at være den første kvinde i kunsthistorien, som malede nøgen-selvportrætter i helfigur.

Også ved hendes livsstil som kvinde på den tid skilte Paula Modersohn-Becker sig ud. Hun blev født i Dresden, voksede op i en søskendeflok på seks i en kulturelt åbensindet familie, der bakkede op om hendes kunstneriske ambition. Kvinder havde dengang ikke adgang til kunstakademierne, så Modersohn-Becker rejste til en kunstskole for kvinder i Berlin, hvor hun videreudviklede sit talent og hentede inspiration på byens gallerier og kunstmuseer. I 1898 bosatte hun sig i kunstnerkolonien i den nordtyske landsby Worpswede. Kunstnere herfra havde succes på den daværende tyske samtidskunstscene, og kolonien tiltrak forskellige tilrejsende kunstnere, blandt andet den unge digter Rainer Maria Rilke, som blev en nær ven. I1901 giftede hun sig med en af kunstnerkoloniens frontfigurer, Otto Modersohn. I Worpswede malede hun landskaber, men især billeder af børn, voksne og af landsbyens beboere i sit helt eget, tiltagende forenklede billedsprog. 

Modersohn-Becker rejste gentagne gange fra Worpswede for at videreudvikle sine kunstneriske færdigheder i datidens smeltedigel for den moderne kunst, Paris. Hun integrerede de franske impulser i sin egen æstetik. I starten af 1907 vendte hun tilbage til ægtemanden og kunstnerkolonien. I efteråret døde hun pludseligt 18 dage efter fødslen af datteren Mathilde.