Gå til hovedindhold

JORN & POLLOCK

REVOLUTIONÆRE VEJE

15.11.2013 - 23.2.2014

De var jævnaldrende og præget af de samme strømninger og de store europæiske avantgarder. De arbejdede begge med automat-tegninger, dryp, lærreder på gulvet og en eksperimenterende påføring af malingen. Var intenst optaget af myter.
Og revolutionerede begge, hver for sig, maleriet i årene efter 2. Verdenskrig.

Amerikanske Jackson Pollock, født i Wyoming 1912, er i dag kendt over hele verden.
Asger Jorn, der kom til verden i jyske Vejrum to år senere, er primært forblevet et ”verdensnavn” i Europa – hvilket bl.a. skyldes, at han i 1963 afslog at modtage den prestigefyldte ”Guggenheim Award”. Mens Pollock repræsenterer højdepunktet af modernismen, søger Jorn samtidig også at undergrave og ”befri” maleriet. Og mens Pollock på sin side af Atlanten er optaget af indianernes sand-malerier og kobler folkekunstens ornamentale tradition med drip- eller action-maleriets dynamik, så finder Jorn i de nordiske sagnskikkelser og fantasivæsener forestillingen om en slags grundbilleder, der kan danne afsæt for en mere fri og direkte kommunikation mellem kunsten og betragteren.  

Jackson Pollock og Asger Jorn mødte aldrig hinanden, og udstillingen på Louisiana – der lagde op til fejringen af 100-året for Jorns fødsel – blev første mulighed for at opleve disse to markante kunstnere sat op med og mod hinanden. Jorn & Pollock fokuserede dermed på, hvad der var på spil i det ekspressive maleri i årene 1943-1963 og viste sammenfald og sammenhænge, men også forskellene – i både værk og holdning – mellem to af efterkrigsårenes største kunstnere.

BESØG OGSÅ JORN & POLLOCK UDSTILLINGSSIDE

15. Juni Fonden og Augustinus Fonden har ydet støtte til udstillingen.

EN UDSTILLING I FEM TEMAER

Udstillingen var grupperet i fem temaer med hver deres udtryk, men også med veje, der stadig krydsede hinanden. Undervejs sprang sammenfald og lighedspunkter i øjnene, men naturligvis også markante forskelle i f.eks. teknik og temperament mellem den isolerede enspænder Pollock og en Jorn, der ville bruge kunsten til at påvirke og kommunikere direkte med samfundet og mennesker.

DE FEM TEMAER

1). Myter og myteskabere inddrog mytologisk og historisk materiale i samtidens tænkning, hvilket hos de to kunstnere udmønter sig i forestillingen om en slags grundbilleder. Jorns fascination er hverdagens og især den nordiske folkekultur; Pollock er inspireret af både græsk mytologi og sit eget lands forhistorie.

2.) Figuration og abstraktion handlede om de ganske få år, 1950-52, hvor kunstnerne svinger afsøgende omkring figur og abstraktion – tilsynekomst og forsvinding – i ofte sammenlignelige, dramatiske kompositioner.

3.) Temaet Abstrakt ekspressionisme og det, der ligner viste Pollocks klassiske drypmaleri – tre år, der gør ham til efterkrigstidens berømteste maler - og Jorns Luxus-billeder, der tydeligvis er under påvirkning af Pollocks action-maleri, men også parafraserende og med en kritisk kant.

4.) Tilfældigheder og kontrol var et nærstudie af, hvordan de to kunstnere hver især kan siges at forme, hvad man kunne kalde arkitekturen i deres værker; Pollock tydeligt optaget af at sætte formel enhed igennem i modsætning til Jorn, som ofte hylder tilfældighedernes udfordring af netop de formelle strukturer.

5.) Jorn & Pollock – Revolutionære veje
viste det spontant abstrakte maleris slutspil og samtidig udstillingens udløbsdato. Derefter gjorde popkunsten begges kunst til historisk materiale.

SÆRKATALOG

JORN & POLLOCK Revolutionære veje har forord af direktør Poul Erik Tøjner og udstillingens kurator Anders Kold. Kan købes i Louisiana Butik.

LÆS MERE

Louisiana Magasin nr. 39 indeholdt en artikel om Asger Jorn & Jackson Pollock skrevet af udstillingens kurator Anders Kold.

ANMELDELSER

Berlingske

"Ophængningen er både elegant, indbydende og underfundig med nogle fine sammenstillinger..."

Politiken

"Det er oplagt at sætte Asger Jorn og Jackson Pollock sammen, selv om deres veje var ganske forskellige. Det mytiske, det umiddelbare og dryppet og slynget maling spiller hovedroller i Louisianas fine dialogudstilling."

Børsen

"...en øjenåbner af en udstilling, hvor de mange værker udlånt fra såvel private samlinger som førende moderne museer i USA bringer os tæt på to af det 20. århundredes mest interessante kunstnere."

Kristelig Dagblad

"når en udstilling virkelig stiller skarpt og giver mulighed for, at man som besøgende kan se og sanse og selv tænke efter - mærker man først, hvor meget man sætter pris på det, og hvor sjældent det finder sted: det koncentrerede møde mellem mig som udstillingsgæst og så værkerne. Det gør det på Louisianas udstilling JORN & POLLOCK..."