Gå til hovedindhold
Louisiana On Paper

George Condo

THE WAY I THINK

9.11.2017 - 2.4.2018

I sit vidtspændende og ofte provokerende værk udvisker den amerikanske kunstner George Condo grænserne mellem det komiske og tragiske, groteske og smukke, klassiske og nytænkende – selv omtaler han sin stil som ”kunstig realisme”.

Oprindelig flirtede George Condo (f. 1957) med både billedkunsten og musikken, men efter et møde med Jean-Michel Basquiat valgte han at satse helhjertet på at male og tegne og blev en del af det vilde kunstmiljø i New York først i 1980’erne. Her kom Condo tæt på malere som netop Basquiat og Keith Haring, forfattere som William S. Burroughs og Allen Ginsberg, og han arbejdede bl.a. på Warhols Factory med at påføre diamantstøv på silketryk. Samtidig fandt han frem til sit eget maleriske udtryk, som han kaldte ’Artificial Realism’.

Der er tale om sælsomme hybrider, hvor han mikser input fra kunsthistoriens store mestre – han er særlig fascineret af kunstnere som Velazquez, Frans Hals, Manet, Picasso og Guston – med elementer fra amerikansk popkunst. ”Picasso møder Looney Tunes,” er det blevet sagt om ham. Men Condo parafraserer ikke, han mestrer sit stof, skævvrider og fornyer det, så det stikker af og bliver hans eget: opfindsomt, originalt, ofte makabert.

C.L. Davids Fond og Samling støtter Louisiana On Paper serien.

INTERVIEW MED GEORGE CONDO

Louisiana Channel har besøgt George Condo i hans studio i New York. Mød en kunstner, der konstant er i dialog med de store mestre  fra Velasquez til Picasso – men som samtidig er optaget af at skildre helt almindelige hverdagstyper. "En buschuaffør, en skolelærer, et postbud – alle dem, der ikke er glamourøse og aldrig ender på forsiden, men som jo får verden til at køre – dem vil jeg gerne, gennem min kunst, sikre en plads her i verden."

TEGNING ER TÆNKNING

George Condo har udstillet i hele verden og er repræsenteret i samlingerne på de største museer i USA – MoMA, The Met, Guggenheim osv. Han har derimod aldrig før været vist i Skandinavien, og denne udstilling er derfor en unik mulighed for at lære en meget original kunstner at kende. Her vises omkring 130 arbejder og 223 skitsebøger, der spænder fra 1974-2015.

George Condo lægger ikke skjul på, hvor højt han selv sætter tegnekunsten, og at den hos ham er sat helt fri af sin klassisk tjenende rolle som skitse og forarbejde til maleriet. The Way I Think er da også meget betegnende den titel, Condo har valgt til udstillingen, som er arrangeret i samarbejde med The Phillips Collection i Washington, D.C.

LOUISIANA ON PAPER

Louisiana on Paper er en serie, som museet dedikerer til kunstneres grafiske arbejder, tegninger og andre arbejder på papir. Det er ofte små, intense udstillinger, som kalder på fordybelse, fordi de går tæt på kunstnerens skabelsesproces eller idé-register. Serien støttes af C.L. Davids Fond og Samling og har bl.a. omfattet værker af Josef Albers, Vija Celmins, Ellsworth Kelly, Joseph Beuys, David Hockney, Picasso og senest George Condo.

GRAFISKE TEKNIKKER

Hvad betyder akvatinte og gouache? Hvad er forskellen på f.eks. fotogravure og litografi eller radering? På denne pdf får du en kort og nyttig introduktion til flere af de begreber, som er i spil i serien Louisiana on paper.

Berlingske

"Condo tegner frit og fabulerende med udgangspunkt i nogle af klassikerne og har til Louisiana skabt et overvældende univers af kunst på papir, der viser, hvordan der er en intim sammenhæng mellem forhistorien og nutiden."

Politiken

"Jeg elsker de værker, der knalder helt ud i tegningen af figuren, som fucked-up muppets eller ekstra-looney Looney Tunes, men tegnet med støvet og kunsthistorisk alvorlig pastelfarve."