Gå til hovedindhold

DET ARABISKE NU

ARKITEKTUR, KULTUR OG IDENTITET

31.1.2014 til 4.5.2014

Arkitektur, kunst, foto, film... Louisiana tegnede med DET ARABISKE NU et broget, rigtmønstret og aktuelt tidsbillede af den arabiske verden. Udstillingen tog museets gæster med på opdagelse mellem minareter, ørkenbyer og funklende skyskrabere og blandt pilgrimme, oprørere og eventyrere. 

Fra Libanon over den arabiske halvø til Marokko søgte DET ARABISKE NU efter pejlemærker og strømninger i de i alt 24 lande, der bindes sammen af et fælles hovedsprog, arabisk. Et aktuelt omdrejningspunkt var forholdet mellem det private og det offentlige rum, der går igen uanset de mange forskelligheder fra land til land og som alle vegne forandrer sig i disse år – såvel socialt og politisk som arkitektonisk.

DET ARABISKE NU var andet kapitel i serien “Arkitektur, kultur og identitet”, hvis første ustilling 
NEW NORDIC blev vist på Louisiana i 2012. Serien handler om, hvordan arkitekturen både kan være bærer af identitet og med til at skabe et lands eller en regions kulturelle særpræg. Men også, at relationer mellem mennesker ofte understreges gennem særlige arkitektoniske elementer.

BESØG OGSÅ DET ARABISKE NU UDSTILLINGSSIDE

Udstillingsserien blev støttet af Realdania

Arabiske stemmer
og stemninger

DET ARABISKE NU er en cross-over udstilling, der blander kunst, arkitektur, fotografi og film. Den spænder vidt geografisk og kulturelt, men også i indhold og udtryk, som det fremgår af denne trailer til udstillingen, der bl.a. viser uddrag af værker og klip fra interview med nogle af de deltagende kunstnere og arkitekter.

EN UDSTILLING I FEM SEKTIONER

Udstillingens fem sektioner forholder sig alle til den grundlæggende rumlige organisering af tilværelsen, der gennemsyrer den arabiske verden:

  • HVAD ER ARABISK IDENTITET FOR DIG
  • MIN FADERS HUS
  • FRA GENIUS LOCI TIL GENIUS LOGO
  • NYE OFFENTLIGE RUM
  • TRANSFORMATION

HVAD ER ARABISK IDENTITET FOR DIG?

Udstillingens første sektion foldede sig ud i museets Søjlesal. Her var 30 kulturpersonligheder fra den arabiske verden blevet inviteret til at give deres bud på arabisk identitet. Svarene spændede fra en neonbelyst antenne til et orkester, der spiller på brød, fra en ørkenvandring over en æske Kleenex til en udskåret koranpult. Vidnesbyrd om en region, præget af markante kontraster og i hastig forandring: Fra det eventyrlige Orienten til Det Arabiske Forårs endeligt.

ARABISK IDENTITET
I Søjlesalen vises en række vidt forskellige bud på, hvordan kulturpersonligheder i den arabiske verden opfatter arabisk identitet, både før og nu.

 

 

MANAL AL DOWAYAN 
(Saudi-Arabien),
I need pause to choose what path to take, 2011
Sætningen "Jeg har brug for en pause for at vælge, hvilken vej jeg skal gå" formet i aluminium og belyst, så den fremstår som et neonskilt, hænger ved indgangen til udstillingen.
Courtesy Cuadro Gallery – Dubai

 

ARABISK IDENTITET
I Søjlesalen vises en række vidt forskellige bud på, hvordan kulturpersonligheder i den arabiske verden opfatter arabisk identitet, både før og nu.

 

ARABISK IDENTITET
I Søjlesalen vises en række vidt forskellige bud på, hvordan kulturpersonligheder i den arabiske verden opfatter arabisk identitet, både før og nu.

 

AHMED MATER
(Saudi-Arabien)
Antenna, 2010
Courtesy of the Artist and Athr Gallery, Jeddah, Saudi Arabia

 

AZIZA CHAOUNI
(Marokko)
River Fez, Marokko, 2012

AZIZA CHAOUNI
(Marokko)
River Fez, Marokko, 2012

MIN FADERS HUS

Valgte man at gå til venstre fra Søjlesalen bevægede man ind i Min Faders Hus - udstillingens anden sektion. Huset var opbygget af en række arkitektoniske elementer, der på hver deres måde udgjorde en nøgle til forståelse af den traditionelle arabiske kultur. Samtidig blev man her inviteret inden for til en række fortællinger om de mennesker, der bebor det arabiske hus.

Min Faders Hus viste flere tolkninger af den halvtransparente Mashrabiya-væg, et vigtigt, klassisk element i den arabiske arkitektur. Mashrabiya-principperne bruges og "omformuleres" til stadighed, og efterhånden som nye byggeteknikker tages i brug.

Faktiskt ser man i dag tendenser til, at flere arabiske arkitekter vender tilbage til ældre dyder og bygger videre på en stærk kultur, der tilsyneladende ikke er slået ud af kurs ved mødet med den globaliserede verden og dens arkitektoniske hovedstrømme.

MIN FADERS HUS
Udstillingens arabiske hus er bygget, så det rejser sig fra Store Sal op på balkonen.

MIN FADERS HUS
Her vises både klassiske og moderne eksempler på brugen af den traditionelle, halvt transparente Mashrabiya-væg.

 

MIN FADERS HUS
Karakteristiske, arkitektoniske elementer blander sig i denne sektion med fortællinger om de mennesker, der bor i det arabiske hus.

 

 

Fra Genius loci til Genius logo

I Store Sal – under Min Faders Hus – fandt man udstillingens tredje sektion. Her handlede det om arkitekturens forhold – eller mangel på samme – til stedets særlige karakter og ånd. Ørken dækker ca. 80 procent af den arabiske verden og er en grundpræmis for både kulturen og arkitekturen. Og her blev vist arkitektoniske eksempler på både en oprindelig "følsomhed" over for ørkenlandskabet og så på de stadig mere utrolige skyskabere, der i dag skyder op af sandet.

I Store Sal blev der også vist billeder fra lerbyen Shibam i Yemen, også kaldet ’Ørkenens Manhattan. Shibam er opført i 1500-tallet og er et af de fineste eksempler på arabisk ørkenarkitektur. Byens nærmest eventyrlige skønhed og enkle, men imponerende bygningsteknologi inspirerer i dag arkitekter og byplanlæggere fra hele verden. Eksempler på dette vises også på udstillingen i form af arkitekter, der arbejder bevidst med ørkenen som kontekst og med Genius loci – stedets ånd – som ledetråd. 

Modsat præsenteres eksempler på det byggeboom, der drevet af bl.a. ejendomsspekulation resulterer i skyskraberprojekter, der helt ignorerer de lokale klimaforhold. Arkitekturen er blevet bannerfører for det, man kunne kalde en global markedsførings-ånd, altså ønsket om at brande sig med ikoniske "udråbstegn": her betegnet "Genius logo". Dette ses i f.eks. Dubais kunstigt skabte landskaber, og i den række nye luksushoteller, der har overtaget første parket i muslimernes hellige by, Mekka.

SHIBAM
Denne ørkenby i Yemen stammer tilbage fra 1500-tallet. Med sine historiske højhuse er den blevet kendt som "Ørkenens Manhattan".
Foto: John Andersen (2012)

 

SPOR I SANDET
Ørken dækker 80 pct. af den arabiske verden og præger hele sektionen Fra genius loci til genius logo.

 

BYER I SANDET
Traditionel byggeskik som i den historiske ørkenby Shibam støder sammen med moderne "bingo-arkitektur" i Store Sal.

 

 

ABU DHABI
Formentlig et af verdens mest ambitiøse kultur-projekter nogensinde: Cultural District of Saadiyat Island i Abu Dhabi, hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater (UAE). På denne rendering ses forrest planerne for det nye Guggenheim Abu Dhabi, tegnet af Frank Gehry, mens den runde bygning t.h. skal rumme en filial af Louvre. Bygningen er tegnet af Ateliers Jean Nouvel.

 

LANGS NILEN
Model for et udviklingsprojekt i Nildeltaet.

 

NYE OASER
Flere arkitekter griber tilbage til traditionelle byggemetoder, som opdateres og bliver til langt mere bæredygtige bud på, hvordan man kan bygge i ørkenområder.

 

BURJ AL ARAB
Bygningen i Dubai rummer et af verdens mest luksuriøse hoteller og har nærmest siden opførelsen været en slags signatur for byggeboomet på den arabiske halvø.
Foto: Boris Brorman Jensen

 

Nye offentlige rum

Udstillingens fjerde sektion var indrettet i Buegangen og sætter fokus på det nok vigtigste diskussionspunkt for mange arabiske borgere i disse år: det offentlige rum og offentligheden. Den arabiske kunstscene indtog gader og pladser under Det Arabiske Forår i 2011, hvor bl.a. Tahrir-pladsen i Cairo fungerede som mødested for både borgere og kunstnere. Også på sociale medier som Facebook og Twitter har en ny arabisk offentlighed set dagens lys.

TAHRIR-PLADSEN
Cairo, Januar 2011. Digitale muligheder og sociale medier bruges nu af alle parter i konflikterne.
Foto: Jonathan Rashad 

 

MOUNIR FATMI
(Marokko)
Oriental Accident, 2011. Fatmi har her forsynet et persisk tæppe med højttalere, der hver udsender optagelser fra en af de mange demonstrationer i hele Nordafrika under Det Arabiske Forår.

 

MOATAZ NASR
(Egypten)
Elshaab, 2012. En samling på 25 forskellige keramiske figurer, der viser diversiteten i den egyptiske befolkning – og ikke mindst blandt de mennesker, der deltog i demonstrationerne i Cairo i 2011. Elshabb betyder "folket" på arabisk.

 

 

NYE OFFENTLIGE RUM
I Buegangen vises der på store skærme eksempler på projekter, der nytænker det offentlige, arabiske rum. Her det tyske firma SL Rasch, der med rækker af gigantiske parasoller, som kan lukkes op og ned, har nytænkt pladsen foran Profetens Hellige Moské i Medina.

 

 

LOUISIANA CHANNEL

I Buegangen kunne man se en stribe minareter, tegnet af libanesisk-egyptiske Bahia Shehab. Hun fortæller her bl.a. om sin egen og kunstens rolle på gadeplan under Det Arabiske Forår. Louisiana Channel har også, i forbindelse med udstillingen, mødt kreativ direktør for Henning Larsen Architects, Louis Becker, og den franske stjernearkitekt Jean Nouvel.

Transformation  Tre tegnestuer

Udstillingens sidste sektion, Transformation, havde indtaget resten af Østfløjen. Her havde tre tegnestuer, franske Ateliers Jean Nouvel, X-Architects fra Dubai og danske Henning Larsen Architects hver iscenesat en "fortælling" om deres forhold til og bud på en arkitektonisk transformation af den arabiske kultur – ikke mindst med vægt på nye offentlige rum.

Traditionen for udenlandsk arkitektur i den arabiske verden er lang. I 1930’erne inviterede den irakiske regering flere modernistiske arkitekter til at bygge i Bagdad. Le Corbusier var inspireret af den traditionelle arabiske arkitektur, ligesom Jean Nouvel og mange andre er det i dag. Også danske arkitekter som Jørn Utzon, Vilhelm Wohlert, Henning Larsen og Knud Holscher har skabt betydningsfulde værker i den arabiske verden, der i dag anses for nogle af de bedste eksempler på arkitektoniske kulturmøder.

ATELIERS JEAN NOUVEL

HENNING LARSEN ARCHITECTS

X-ARCHITECTS 

X-ARCHITECTS 

HENNING LARSEN ARCHITECTS

Anmeldelser

Berlingske

"Med sin nye udstilling, »Det arabiske nu«, inviterer Louisiana generøst til et møde med en fremmedartet arkitekturtradition fra en – for de fleste besøgende – fremmedartet del af verden."

Børsen

"Mangfoldig og billedrig udstilling på Louisiana om arabisk kultur lige nu."

Sydsvenskan

”I en og samme udstilling rummes Det Arabiske Forår og pilgrimskultur, kunstige øer og lerbyer som Shibam – et 400 år gammelt Manhattan i ørkenen. Styrken ligger i netop i det brede anslag – at man ad mange forskellige spor nærmer sig den skillevej, regionen står ved: øget demokratisering eller undertrykkelse, fornyelse eller tradition.”

Politiken

"På Louisiana ser man, hvordan forandringerne i Arabien er med til at skubbe til måden, man bygger huse og byer på."

Information

"Udstillingen overbeviser publikum om, at det stadig er værd at grave et spadestik dybere i arabisk kultur som et modsvar til tabsfortællingen om en kulturkreds i opløsning."