Gå til hovedindhold
Foto: Ty Stange

ARKTIS

25.9.2013 til 2.2.2014

Louisianas store udstilling ARKTIS, der fyldte hele museets Sydfløj, var en mægtig og facetteret mosaik af indtryk, der førte os på sporet af en underskøn, skræmmende, råstærk og skrøbelig verden. Det handlede om drømme, skæbner og helte. Og om frygt, fascination, begær, undergang og overlevelse på trods.

Eventyr, drama, frygt, vovemod, myte… Louisianas efterårsudstilling var en skildring og iscenesættelse af den eventyrlige tiltrækningskraft, som Nordpolen og de næsten mennesketomme arktiske områder har haft – og stadig udøver. Både som en lokalitet i bevidstheden og i fantasien hos kunstnere, videnskabsfolk, forfattere og eventyrere. Arktis-området spiller nemlig en enorm rolle i vores civilisations kollektive bevidsthed, ikke mindst de seneste to hundrede år.

Udstillingen rummede således den store baggrundsfortælling om et område, som i dag er et globalt "hotspot", når det gælder politiske, økonomiske og miljømæssige interesser. Men overordnet kunne ARKTIS også ses som en slags erkendelsesrejse gennem de seneste to århundreder, der viste, hvordan mennesker med meget forskellige forudsætninger omsætter ideer, forestillinger, drømme og visioner om det ukendte.

ARKTIS var inddelt i syv temaer - der spændte fra Det Sublime over Erobring til Undergang - og havde bl.a. fem markante ekspeditionshistorier i kikkerten.

BESØG OGSÅ ARKTIS UDSTILLINGSSIDE

Udstillingen var støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

SPEJLINGER I DET UKENDTE


ARKTIS er en af vores store kulturelle grundfortællinger. Det er en historie om, hvordan vores kultur udvider og udvikler sig gennem billeder – billeder, hvori det kendte spejler sig i det ukendte, og hvori vi dybest set fejrer grænserne for vores tilværelse."

Louisianas direktør Poul Erik Tøjner, der var kurator og idémand bag udstillingen

SYV TEMAER FRA DET SUBLIME TIL UNDERGANG

Udstillingen var inddelt i syv temaer, der hver især blandede elementer, genrer og medier. Først blev blikket rettet tilbage mod DET SUBLIME, hvor romantiske længsler for fuld udblæsning fra årene 1790-1830 og beretningen om søgningen efter Franklin-ekspeditionen var sat sammen med Guido van der Werves videoværk fra 2007 med gående mand på ishavet.

Temaet OBSERVATIONER havde fokus på naturvidenskab – iskerneboringer vidner om, at fortiden på en måde er indkapslet og dermed forhåndenværende på en helt anden måde i det arktiske landskab. Her var også originalfotos fra Fridtjof Nansens færd – med den nærmest mirakuløse, lykkelige udgang – serien af Per Kirkebys akvareller fra Grønland samt nogle af de allertidligste fotografier af snekrystaller, indfanget af amerikanske Wilson Bentley omkring år 1900.

DEN VIDE VERDEN foldede sig ud med malerier af Gerhard Richter og Sigmar Polke, værker af bl.a. Sophie Calle og Wolfgang Tillmans, og en historie om verdens mest berømte isbjerg.

STEMMER OG ANSIGTER, der startede på trappen og fortsatte i Sydfjøjens øverste etage, så på bl.a. den oprindelige inuit-kultur og nationalikonet Knud Rasmussen, men også på Evgenia Arbugaevas skildring af sin sibiriske hjemby Tiksi – en rørende og surrealistisk fotoserie fra en isnende udørk.

Temaet EROBRING rummede originale landkort og flere udtryk for magtspillet om Arktis, bl.a. under Den Kolde Krig. De sidste to temaer UNDERGANG og MYTOLOGIER, i Sydfløjens underetage, gik tæt på heltene, både de fiktive og virkelige, de tragiske og tåbelige: Fra Superman til svenskeren Salomon Andrées ballonfærd og tvekampen mellem amerikanerne Frederick Cook og Robert Peary og deres absurde dyst – næsten som taget ud af en Hollywood-film – om at kunne kalde sig “første mand på Nordpolen”.

FEM FORTÆLLINGER OM HELTE

ARKTIS udstillingen blandede videnskab, historie og billedkunst – spejlet i længsel, idealer og observation – og fortalte i et af sine markante spor, om fem historiske helte-ekspeditioner, der gennem en periode på omkring 100 år kom til at udgøre hver deres meget forskellige kapitel af erobringens
store epos.

 

  • Den absurde historie om den sporløst forsvundne John Franklin (1786-1847).
  • Den stilsikre historie om Fridtjof Nansen (1861-1930)
  • Kaptajn Salomon August Andrées (1854-1897) fatale ballonfærd.
  • Det næsten parodiske kapløb mod Nordpolen mellem Frederick Cook (1865-1940) og Robert Peary (1856-1920).
  • Og endelig vores egen slæderejsende, landskabets og befolkningens forelskede søn, Knud Rasmussen (1879-1933)

 

EN HELT SÆRLIG FASCINATIONSKRAFT

Mathias Ussing Seeberg, der har været medkurator på udstillingen, fortæller her bl.a. om det arktiske landskabs særlige betydning for kunstnere og eventyrere. Han håber, at udstillingen vil bidrage med indsigt og viden om og et mere nuanceret billede af et område, som verdens øjne og interesse i den grad er rettet mod lige nu.

ANMELDELSER

Jyllands-Posten

"En øjenåbnende og spektakulær forestilling - der kombinerer videnskab med billedkunst, følelser med forskning og antropologi med macho ekstremsport... Arktis er et sikkert hit."

Information

"Indfanger den kompleksitet, dramatik og de mange stemmer og holdninger, der samler sig om det arktiske tema i dag... et billede af Arktis, som rummer myriader af store og små fortællinger om tragiske skæbner, magtkampe og utopier, der udfoldes frit."

Kristelig Dagblad
Politiken

"De arktiske områder er omgærdet af en helt særlig mystik, der kan blive til både længsel, dødsdrift og stor skønhed. Louisiana kaster sig over det hele på en udstilling, som man skal afsætte adskillige timer til at opleve."

Berlingske

"Iskold fascination – en varm udstilling om et koldt emne."