Gå til hovedindhold

Andreas Gursky

13.1.2012 til 13.5.2012

Den tyske fotograf Andreas Gurskys billeder er i kraft af deres visuelle mesterskab en insisteren på billedets enorme fascinationskraft og et moderne bud på, hvad skønhed kan være. Gurskys fotografier er kunstens svar på ekstremsport, hans værker vokser ud af timers arbejde med at flette hundredvis af billeder, optaget med det mest avancerede grej fra ofte ekstreme positioner, sammen til ét billede.

Louisiana indledte udstillingsåret 2012 med en præsentation af omkring 40 gigantiske fotografier samt et antal mindre værker skabt af den verdensberømte, tyske fotograf Andreas Gursky (f. 1955 i Leipzig og bosat i Düsseldorf). I mere end tyve år har han arbejdet med fotografi i stort format, der matcher kunstens store komponerede billeder og forfører betragteren til at tro, at de med det teknisk perfekte foto er kommet tæt på det virkelige. Men således forholder det sig ikke. Ved nærmere øjesyn er der nemlig noget fundamentalt galt med Gurskys billleder.

De fleste af billederne, viser det sig, repræsenterer noget, der kan ses, men selv er de ikke et produkt af nogen, der har set. Ikke en gang kameraets ene øje. Selv kalder han sine værker ”visuelle strukturer eller systemer”. Gursky bygger simpelt hen sine billeder op i computeren af de fotografiske optagelser, han har skudt, gerne fra et højt tårn eller en helikopter – han er kunstens svar på ekstremsport – men selve det færdige billede vokser ud af timers arbejde med at flette de mange enkeltbilleder sammen til ét billede.

EN FLIRT MED BILLEDETS SANDHED

Andreas Gursky er billedkunstner, inden han er fotograf. Fotografiet – og computerens utrolige programmer – er midlet til at skabe billeder, der handler om noget, billeder der virker, billeder der i kraft af deres lighed med virkelighed udfordrer alle de andre billeder, vi har af, hvad vi mener, er virkeligt.

Ved netop at flirte grundlæggende med billedets mulige sandhed – fotografiets traditionelle dyd, fra journalistisk til retssal – og dernæst sætte den på spil i ét greb, der har fascinationen som omdrejningspunkt, er Gursky med til at fastholde de kunstneriske billeders nødvendighed i vores stadige forsøg på at erkende den verden, vi er i.

Udstilling på Louisiana viste fotografier fra hele Gurskys produktion frem til de allernyeste fotografier, som kunstneren havde præsenteret i sit galleri, Gagosian Gallery i New York i efteråret 2011. Således var det muligt her at følge billedernes forvandlinger og forvandlingskraft gennem mere end to årtier.

COMPUTEREN ER IKKE
ET MIDDEL I SIG SELV...

Vi var med under ophængningen af de gigantiske værker i Sydfløjen og under åbningen af udstillingen, hvor Poul Erik Tøjner forklarer, hvordan og hvorfor Gurskys arbejder med manipulation og computer.

ANMELDELSER

Berlingske

"Det ser uvirkeligt ud, men er virkeligt - og omvendt. I Andreas Gurskys fantastiske fotografier på Louisiana samler verden sig i mønstre og opløses i uendeligt mange detaljer."

Børsen

"Andreas Gursky viser sine teknisk fantastiske og visuelt overvældende billeder på Louisiana."

Politiken

"Andreas Gursky er en krævende kunstner, der både med sine billeders enorme format og kølige, kræsne æstetisk er som designet til omgivelserne på Louisiana."

Jyllands-Posten

”…Gursky fanger os alligevel ind ved hjælp af ren og skær fascination. Han løfter billedet fra snapshot-stadiet til kunst ved hjælp af de utroligt mange fine detaljer.”

Weekendavisen

"Verdensnavn på Louisiana. I sine enorme farvefotografier, som man på én gang begærligt indsuger med blikket, forvilder sig i og viger lidt skræmt tilbage fra, skildrer Andreas Gursky, hvordan vi mennesker organiserer os i den globale konsumkapitalisme og frenetiske virkelighed."