Gå til hovedindhold

Projektsamarbejder

Louisiana Learning samarbejder med flere skoler, gymnasier og organisationer omkring længerevarende forløb. Det giver mulighed for at arbejde i dybden og udvikle indholdet i fællesskab. I øjeblikket samarbejder Louisiana Learning med nedenstående partnere. Vi hører gerne fra dig, hvis du har forslag til spændende fælles projekter.

Art Exchange
samarbejde med Tate

Lad dine elever teste kunstens eksperimenter og find nye måder at bruge kunsten på ved at udveksle med andre undervisere i et internationalt digitalt netværk.

ArtExchange er et internationalt læringsprojekt initieret af TATE, som har inviteret Louisiana til at være partner helt fra projektets tidlige start. 

Grundtanken er at udvikle nye metoder til at bruge kunsten i museernes samlinger tværfagligt og inspirere til international udveksling i forlængelse af kunsten. 

Udvekslingen kan foregå via platformen bpartexchange.tate.org.uk, hvor undervisere kan tilmelde sig nogle af de spændende digitale grupper fx med fokus på det arktiske eller den arabiske arkitektur og kultur. Henover oktober 2013 - marts 2014 får Louisiana besøg af TATEs udsendte kunstner Albert Potrony til i alt seks workshops med unge fra Allerød Gymnasium og Københavns åbne Gymnasium. I fællesskab har de eksperimenteret med udgangspunkt i aktuelle udstillinger, først Arktis og siden Det arabiske nu. De har skabt ”uendelige” Arktiske landskaber ud fra almindelige materialer som plastikcharteks, papir og flamingo. Og iscenesat egne ekspeditionsfotografier  og genskrevet erobringshistorien fra et kvindeligt perspektiv. Med afsæt i udstillingen Det Arabiske nu nærmer eleverne sig emnet gennem spilbaserede lege til at teste demokratiets dilemmaer.

Er du lærer og har lyst til at vide mere og eventuelt indgå i et samarbejde, så skriv til Line Ali Chayder på lc@louisiana.dk

Flygtningebørn på Louisiana

Oplevelse, fordybelse og visualisering – siden 2006 har Louisiana inviteret flygtningebørn fra Røde Kors til gratis undervisningsforløb på museet. Kunsten som rejsekammerat hedder undervisnings- og forsknings projektet, der takket være støtte fra Ole Kirks og Knud Højgaards Fond, nu kan udvides så flere flygtningebørn og unge får mulighed for at møde kunsten.

Formålet med de skræddersyede undervisningsforløb er at styrke børnenes selvtillid og give dem gode oplevelser i trygge rammer med mulighed for fordybelse. Forløbene er tilrettelagt i samarbejde med børnenes lærere på Røde Kors skoler.

Hver gruppe besøger Louisiana 8-9 gange, hvor de oplever og taler om kunsten og selv arbejder kreativt. De koncentrerede museumsbesøg understøttes med konkrete opgaver på skolen, hvor forløbets temaer foldes ud. Opgaverne er inspireret af de emner og teknikker, børnene skifter bekendtskab med på museet. Undervejs samler eleverne indtryk og tanker i en logbog og arbejder frem mod en fælles udstilling i deres klasse.

Børnene er ofte fra 7-12 år, men Louisiana har også arbejdet med såkaldt uledsagede flygtningebørn på 15-18 år. Gennem mødet med kunsten får børnene støtte til udviklingen af deres sproglige færdigheder og koncentrationsevner. 
 

Publikation: TRAVELLING WITH ART

Har du lyst til at vide mere og eventuelt indgå i et samarbejde, så skriv til Line Ali Chayder på lc@louisiana.dk

Samtidskunst og den kunsteriske proces
samarbejde med DR

Louisiana har i samarbejde med DR udarbejdet et digitalt undervisningsmateriale, som tager fat på en håndfuld samtidskunstneres forskelligartede kunstneriske processer. I materialet kan du gennem filmklip og tekst kigge 10 samtidskunstnere over skulderen. 

SE MATERIALET HER

besøg af unge uledsagede flygtninge fra Vipperød
foråret 2014

En dør til verden:  collager der kombinerer egne historier med Louisianas hemmelige steder

Mit eget drømmehus inspireret af udstillingen Det arabiske nu

De unge drenge fra Afghanistan underviser i dragebygning

Mit eget museum! Minimuseer inspireret af Louisiana

Høj cigarføring: Parafraser inspireret af Philip Guston

Udstilling af alle arbejderne i Bådhuset

besøg af Auderød Børneskole 2013/14

flygtningebørn på louisiana

Værk inspireret af  den kinesiske kunstner Ai Weiwei.

 

 

 

Igennem fem uger har børn og unge fra Auderød Børneskole fordybet sig i opgaver inspireret af bl.a. af Ai Weiweis fantastiske kæmpetræer i Louisanas samling.

Et mobilt mini-museum.

 

 

 

Den første uge havde fokus på udforskning af rammerne omkring museet, og på hvad et museum i det hele taget er for en størrelse. Her kombinerede børnene skitser af skulpturerne i parken med indsamlede mønstre fra sten og træer til et eget, mobilt mini-museum.

Auderød Børneskole.

Stolte elever med mini-museerne, alle skabt med "opdagelsesrejsen" som overordnet tema. 

Tidligere projekter og samarbejder

Turbinegeneration 2012
samarbejde med Tate Modern

I 2012 afsluttede vi projektet Turbinegeneration med en international summer camp for unge.
30 unge, i alderen 18-22 år, mødtes i august 2012 på Louisianas første internationale summer camp. De unge er alle en del af netværket Turbinegeneration og kommer fra Danmark, England, Holland og Portugal.

Louisiana har deltaget i projektet Turbinegeneration siden 2009, og var initiativtager til en fælles international summer camp i 2012, der for første gang gav unge kunstelskere fra projektet mulighed for at møde hinanden in real life. Med denne summer camp fik kunstnere og kunstformidlere fra TATE (UK), Louisiana (DK), Stedelijk (Holland) og Serralves (Portugal) samtidig chancen for at følge hinandens praksis og udveksle erfaringer.

Det foregik på Louisiana, hvor deltagerne både oplevede museets samling og særudstillinger, men også kastede sig ud i egne eksperimenter med performance, fotografi og video i sparring med kunstnere fra England og Portugal. Deltagerne overnattede i de frodige omgivelser ved den økologiske gård Årstiderne i gåafstand fra museet, hvor der i bedste festival-stil blev der slået en teltlejr op, mens Årstidernes køkken sørgede for måltiderne

Denne summer camp er del af Turbinegeneration, et internationalt undervisningsprojekt under TATE Modern. Turbinegeneration sætter spot på samtidskunsten og forbinder via en social platform skoler, museer og andre kulturinstitutioner fra hele verden. Platformen har frem til nu haft omkring 85,000 besøgende fra 143 lande og heraf er 42 forskellige lande tilmeldte og aktive brugere af sitet. 

I projektperioden 2009-2012 har ca. 300 danske elever fra 5 forskellige gymnasier udforsket samtidskunstens greb og metoder i særligt tilrettelagte workshops på Louisiana ledet af TATE udsendte kunstner Albert Potrony. Turbineprojektet blev afsluttet i 2012, men på http://blog.tate.org.uk/turbinegeneration/ kan du læse mere om projektet og downloade undervisningsmaterialer, der giver gode ideer til, hvordan du kan inddrage kunstens eksperimenter i undervisningen.

Turbinegeneration 2010