Gå til hovedindhold

BRUG KUNSTEN

Kunsten har et stort læringspotentiale i en lang række af gymnasieskolens fag – ud over billedkunst og dansk. Helt grundlæggende handler kunst om lysten til at undersøge, undres og eksperimentere, dvs. afgørende færdigheder i forhold til at tilegne sig viden og på den baggrund få egne idéer og omsætte dem.

Derfor har vi indledt en dialog med interesserede gymnasielærere om at bruge kunsten i undervisningen på fire inspirationsdage i 2014-15 med fokus på EKSPERIMENTER og arbejdet med DET INTERDISCIPLINÆRE. 

Her på siden finder du programmer og information om inspirationsdagene. Vi har samlet video, tekster og links, der handler om teorier og tanker om at bruge kunsten. Samtidig giver lærere, kunstnere og arkitekter praktiske redskaber til at inddrage kunsten i undervisningen.

BRUG KUNSTEN 25.9 2014
OLAFUR ELIASSON

Louisiana Learning og Globale Gymnasier inviterede undervisere og formidlere til inspirationsdag med udgangspunkt i Olafur Eliassons kunstneriske eksperimenter.

Hovedtaler Shirley Brice Heath er Margery Bailey professor Emerita i engelsk og dramatisk litteratur samt professor Emerita i lingvistik og antropologi ved Stanford University, Californien. Brice Heath har bl.a. forsket i, hvordan inddragelsen af kunst og kultur i undervisningen på tværs af fag kan styrke læring og motivation.

Tekster af Shirley Brice Heath:
Informal Learning
Champions of Change
Making Learning Work
Youth Development and the Arts in Nonschool Hours

Olafur Eliasson Studio blev grundlagt som et lille team i 1995, da Eliasson flyttede til Berlin. I dag består studiet af ca. 70 medarbejdere fra håndværkere og teknikere til arkitekter, kunstnere, aktivister, kunsthistorikere, kokke og administratorer. De arbejder sammen med Eliasson om at eksperimentere, udvikle, producere og installere værker, projekter og udstillinger samt arkivere, kommunikere og kontekstualisere hans værk.

For litteratur af og om Olafur Eliasson, se undervisningsmaterialets litteraturoversigt. 

BRUG KUNSTEN 8.4 2014
DET ARABISKE NU

Denne inspirationsdag tog udgangspunkt i Det Arabiske Nu og satte teoretisk og praktisk fokus på arbejdet med kunstneriske eksperimenter i opbygningen af kreative, skabende læringsmiljøer.

OM BRUG KUNSTEN

Det centrale i BRUG KUNSTEN er at skabe et grundlag for dialog, sparring og partnerskaber gymnasier og museer imellem, for at lære af hinanden og udvide muligheden for at bruge museet og kunsten som alternative læringsrum. 

Vi lader os inspirere af og samarbejder desuden gerne med både nationale og internationale institutioner, der deler vores interesse for at bruge kunsten i undervisningen.
F.eks. foreningen Intrface der udvikler tværinstitutionelle undervisningsforløb, og Learning Museum, der arbejder for at styrke dialogen mellem museer og lærerstuderende. Dialogen mellem skoler og museer er desuden central på bl.a. Tate Modern, i Guggenheim Museums Learning Through Art projekt og på Arken.

Inspirationsdage 2015: 9.4 og 29.9 med fokus på DET INTERDISCIPLINÆRE. Mere info følger.

BRUG KUNSTEN er blevet til i samarbejde med Globale Gymnasier. Kontakt Hanne Flarup på hfl@louisiana.dk, hvis du vil vide mere om inspirationsdagene.