Gå til hovedindhold

BRUG KUNSTEN

Kunsten har et stort læringspotentiale i en lang række af gymnasieskolens fag – ud over billedkunst og dansk. Helt grundlæggende handler kunst om lysten til at undersøge, undres og eksperimentere, dvs. afgørende færdigheder i forhold til at tilegne sig viden og på den baggrund få egne idéer og omsætte dem.

Derfor har vi indledt en dialog med interesserede gymnasielærere om at bruge kunsten i undervisningen på fire inspirationsdage i 2014-15 med fokus på EKSPERIMENTER og arbejdet med DET INTERDISCIPLINÆRE. 

Her på siden finder du programmer og information om inspirationsdagene. Vi har samlet video, tekster og links, der handler om teorier og tanker om at bruge kunsten. Samtidig giver lærere, kunstnere og arkitekter praktiske redskaber til at inddrage kunsten i undervisningen.

Richard Mosse. Drag, 2012. Soldat fra Mai Mai Yakutumba-militsen slæber en anden soldat gennem græsset i en kampsimuleringsøvelse, i nærheden af South Kivu, Demokratisk Republik Congo. © Richard Mosse. Courtesy kunstneren, Jack Shainman Gallery & carlier | gebauer

BRUG KUNSTEN 9.4.2015
AFRIKA I NYT LYS

Temaet for den tredje BRUG KUNSTEN inspirationsdag 9.4.2015 er Afrika. Louisiana kaster med to forskellige udstillinger i 2015 hver sit blik på det komplekse kontinent: RICHARD MOSSE fra 5.2-25.5 og AFRIKA fra 25.6-25.10.

PROGRAM OG TILMELDING 9.4.2015

BRUG KUNSTEN 25.9 2014
OLAFUR ELIASSON

Louisiana Learning og Globale Gymnasier inviterede undervisere og formidlere til inspirationsdag med udgangspunkt i Olafur Eliassons kunstneriske eksperimenter.

SE PROGRAM, VIDEOER MED OPLÆG OG INTERVIEWS SAMT BILLEDER FRA DAGEN HER

BRUG KUNSTEN 8.4 2014
DET ARABISKE NU

Denne inspirationsdag tog udgangspunkt i Det Arabiske Nu og satte teoretisk og praktisk fokus på arbejdet med kunstneriske eksperimenter i opbygningen af kreative, skabende læringsmiljøer.

SE PROGRAM, VIDEOER MED OPLÆG OG INTERVIEWS SAMT BILLEDER FRA DAGEN HER

OM BRUG KUNSTEN

Det centrale i BRUG KUNSTEN er at skabe et grundlag for dialog, sparring og partnerskaber gymnasier og museer imellem, for at lære af hinanden og udvide muligheden for at bruge museet og kunsten som alternative læringsrum. 

Vi lader os inspirere af og samarbejder desuden gerne med både nationale og internationale institutioner, der deler vores interesse for at bruge kunsten i undervisningen.
F.eks. foreningen Intrface der udvikler tværinstitutionelle undervisningsforløb, og Learning Museum, der arbejder for at styrke dialogen mellem museer og lærerstuderende. Dialogen mellem skoler og museer er desuden central på bl.a. Tate Modern, i Guggenheim Museums Learning Through Art projekt og på Arken.

Inspirationsdage 2015: 9.4 og 29.9 med fokus på DET INTERDISCIPLINÆRE. Mere info følger.

BRUG KUNSTEN er blevet til i samarbejde med Globale Gymnasier. Kontakt Hanne Flarup på hfl@louisiana.dk, hvis du vil vide mere om inspirationsdagene.